Strona 1 z 1

Odbudowa linii kolejowej w Górach Sowich

: 26-07-2015 17:22
autor: Leuthen
Wiadomość z wtorku:

"Za 80 mln zł odbudowana zostanie linia kolejowa w Górach Sowich. O przyznaniu unijnej dotacji zdecydowały gminy aglomeracji wałbrzyskiej. Górska trasa uznawana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce.

Ostatni pociąg przejechał tędy 20 lat temu. Część linii przetrwała dzięki opiece Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego i gminie Walim. Teraz organizowane są tu zawody w drezynowaniu. Powrót pociągów – zdaniem mieszkańców – przyczyni się do rozwoju turystyki.
Wyremontowany ma zostać 21-kilometrowy odcinek trasy, w tym liczne wiadukty i ponad półtorakilometrowy tunel. Pociągi miałyby jeździć od Jugowic przez Jedlinę do Wałbrzycha i dalej do Świdnicy i Jaworzyny Śląskiej.
Uzdrowisko Jedlina zaplanowało budowę centrum przesiadkowego. Turyści będą mogli odpocząć, napić się wody leczniczej, uczestniczyć w imprezach.
Już podpisano stosowne porozumienie z Polskimi Liniami Kolejowymi. Remont trasy w sierpniu ma zaakceptować Rada Ministrów."

http://wroclaw.tvp.pl/20925336/odbudowa-trasy

: 26-07-2015 21:23
autor: Dolnoślązak
Powinni zrobić całą trasę przez Sobótkę ale lepsze to niż nic...

: 27-07-2015 09:59
autor: wirek
Z Jugowic do Jedliny :shock: ? Ja miałem nadzieję, że ze Świdnicy do Jugowic :? Przecież to jest ten najbardziej kręty, przebiegający po wiaduktach odcinek. Chyba że 80 mln to za mało na wiadukty

: 28-07-2015 16:55
autor: hm0
Gminy aglomeracji wałbrzyskiej w utylizacji pieniędzy są lepsze od ZUS-u. Jazda pociągiem z Jugowic do Świdnicy przez Wałbrzych (przy okazji pominęli w reaktywacji Zagórze Śląskie), ze zmianami kierunku jazdy w Jedlinie Zdrój i na Wałbrzychu Głównym, będzie trwała ponad godzinę. Tymczasem obecnie z Jugowic do Świdnicy można dojechać w 25-30 minut... rowerem. :)
Jak mówił pewien kelner: "To się nadaje do gazet".:)

: 29-07-2015 09:45
autor: Human
wirek pisze:Z Jugowic do Jedliny :shock: ? Ja miałem nadzieję, że ze Świdnicy do Jugowic :? Przecież to jest ten najbardziej kręty, przebiegający po wiaduktach odcinek. Chyba że 80 mln to za mało na wiadukty


Znajomy architekt i konserwator sztuki stwierdził, że te wiadukty nadają się głównie do rozebrania i zbudowania od nowa. Więc 80 mln to zdecydowanie za mało.

: 29-07-2015 11:53
autor: wirek
3 lata temu szedłem torami z Jedliny do Świdnicy. Zaraz za wiaduktem koło Glinicy musiałem zejść z torów i trochę żółtym, trochę na czuja przeszedłem w okolice Jugowic, bo tory były zarośnięte kompletnie. Przed Jugowicami wróciłem na tor i dalej dało się iść normalnie. Z kolei koło Zagórza, w okolicach wiaduktu do Niedźwiedzic tor był całkowicie podtopiony. Wiadukty rzecz jasna nie nadają się do przejechania czymś cięższym niż drezyna. Niektóre belki zostały przez debilstwo popalone. Ale miałem nadzieję, że 80 mln na taką linię wystarczy :? Trasa Jugowice - Jedlina - Wałbrzych - Jaworzyna - Świdnica to chyba najbardziej poroniony produkt turystyczny dekady.

: 29-07-2015 12:26
autor: hm0
wirek pisze:Trasa Jugowice - Jedlina - Wałbrzych - Jaworzyna - Świdnica to chyba najbardziej poroniony produkt turystyczny dekady.


IMO, koncepcji ponownego uruchomienia przejazdów osobowych pomiędzy Wrocławiem a Sobótką nie przebili. :)

: 31-07-2015 18:32
autor: Krzysztof63
Human pisze:Znajomy architekt i konserwator sztuki stwierdził, że te wiadukty nadają się głównie do rozebrania i zbudowania od nowa. Więc 80 mln to zdecydowanie za mało.

Chyba trochę słabo orientuje się w temacie. Całą linia została solidnie wyremontowana tuż przed wstrzymaniem ruchu osobowego, w tym wszystkie wiadukty. Na "teraz" tylko jeden jest w stanie złym i wymaga remontu, reszta w zasadzie potrzebuje tylko malowania. Torowisko i tak wymaga wymiany, w paru miejscach brakuje szyn, ale największym problemem jest osunięty nasyp koło Zagórza Śl.

Trzeba mieć na uwadze, że linia ta powinna być utrzymywana wyłącznie ze względów krajobrazowo - historycznych, bo jej ekonomicznie funkcjonowanie nie ma żadnego logicznego uzasadnienia.

Sam artykuł jest wyjątkowo mętnie napisany i jest przede wszystkim dowodem na nieuctwo większości dziennikarzy, szczególnie tzw. mediów lokalnych.

: 31-07-2015 19:55
autor: hm0
Szedłem tą linią ok. 2000 roku i już wtedy jej stan był tragiczny. Jeśli wtedy wiadukty były "świeżo" po remoncie, to teraz na pewno nie jest lepiej. Reaktywacja tej linii jest bez sensu ze względu na ukształtowanie terenu - w dolinie Bystrzycy wsie są rozciągnięte i tylko osoby mieszkające przy stacjach korzystałyby z transportu kolejowego, a jeśli radzą sobie tyle lat bez niego, to trudno będzie je przekonać do przesiadki z samochodów czy z często kursujących busów dysponujących kilkunastoma przy głównej drodze a nie kilkoma przystankami na zboczach i bez parkingów. Do tego po uruchomieniu linii będą duże koszty jej utrzymania w ruchu (odśnieżanie, stabilizacja zboczy, odwadnianie), jak to bywa w górach.

: 01-08-2015 19:22
autor: Human
Krzysztof63 pisze:Chyba trochę słabo orientuje się w temacie. .


Fakt, przecież on tylko napisał własny doktorat z tamtejszej niemieckiej architektury :wink:

: 02-08-2015 08:24
autor: voi-vod
Human pisze:
Fakt, przecież on tylko napisał własny doktorat z tamtejszej niemieckiej architektury :wink:


Możesz podać namiary: tytuł, nazwisko autora. Chętnie poczytam.

: 02-08-2015 09:01
autor: Krzysztof63
Human pisze:Fakt, przecież on tylko napisał własny doktorat z tamtejszej niemieckiej architektury

Nie jest wielkim problemem dotrzeć do opracowań na temat rewitalizacji tej linii. Nie trzeba do tego doktoratu.

: 02-08-2015 11:31
autor: Human
Znaczy, że podbudowy wiaduktów odbudowali? Czy same konstrukcje stalowe? Bo sypią się podbudowy.

voi-vod- proszę bardzo- Dr inż. arch. Piotr Kmiecik- Architektura Dzierżoniowa XIX wieku. Niestety książkę (opartą o doktorat) wydała wrocławska FOMT i całkiem spieprzyli w druku ilustracje i wykresy. Wyszła jedna wielka pixeloza.