Za Rynek Kolejowy:
http://www.rynek-kolejowy.pl/59737/cora ... erlitz.htm
Coraz bliżej pociągów do Goerlitz
Znikają kolejne bariery uniemożliwiające wjazd polskiego taboru do Goerlitz. Koleje Dolnośląskie zawarły negocjowaną wiele miesięcy umowę z DB Netz i pełniącym rolę przewoźnika po stronie niemieckiej Vogtlandbahn, która reguluje zasady prowadzenia ruchu na odcinku granicznym. Wciąż nie jest jednak ostatecznie ustalona ani ostateczna data wznowienia ruchu, ani konkretna oferta taryfowa czy rozkładowa.
Grudniowy termin przywrócenia ruchu na przejściu granicznym Zgorzelec – Goerlitz wydaje się nieco bardziej realny. Po wielomiesięcznych negocjacjach zniknęły bowiem przeszkody prawne, które nie pozwalały Kolejom Dolnośląskim wjechać polskim taborem na stację w niemieckiej części miasta. Po wejściu w życie nowego miejscowego porozumienia granicznego kolejnym ustaleniem jest zawarte w poniedziałek porozumienie polskich i niemieckich przewoźników i zarządców infrastruktury.
– 12 października 2015 r. w Lipsku została podpisana czterostronna umowa pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz Vogtlandbahn GmbH i DB Netz w sprawie uruchomienia połączeń przez przejście graniczne Goerlitz – Zgorzelec pociągami Kolei Dolnośląskich – potwierdza Justyna Stachniewicz, specjalista ds. marketingu i promocji KD. – Jest to kolejny etap toczących się w tej sprawie od początku roku polsko-niemieckich rozmów, który zbliża nas do przywrócenia połączeń przygranicznych z naszymi zachodnimi sąsiadami – ocenia.
Są ustalenia techniczne, brakuje organizacyjnych
Przewoźnik nie wskazuje jednak póki co ostatecznej daty inauguracji ruchu, wciąż konieczne są bowiem ustalenia między organizatorami przewozów. Nie jest znany też projekt rozkładu jazdy pociągów kursujących przez Nysę Łużycką. – Wstępnie planujemy, że oferta będzie obejmowała połączenia do Goerlitz z Wrocławia, Węglińca, Jeleniej Góry i Zielonej Góry – mówi jedynie przedstawicielka KD.
– Podczas ostatniego spotkania ustalono szczegóły techniczne wjazdu pociągów Kolei Dolnośląskich do stacji Goerlitz. Ustalono termin jazd testowych na odcinku granicznym, a także omówiono kwestie bezpieczeństwa przewozów – relacjonuje dotychczasowe uzgodnienia Justyna Stachniewicz i dodaje, że w fazie uzgodnień wciąż pozostają kwestie organizacyjne i taryfowe.
Wielomiesięczne rozmowy zmierzają do finału
Koleje Dolnośląskie starają się o wydłużenie biegu swoich pociągów na drugą stronę Nysy Łużyckiej od dawna, ale działania te zostały zintensyfikowane na początku tego roku. Wtedy zlikwidowane zostały bowiem wszystkie kursujace wcześniej przez to przejście pociągi pasażerskie – trzy RegioEkspresy z Wrocławia do Drezna obsługiwane przez Przewozy Regionalne.
Uzgodnienia ze stroną niemiecką okazały się bardzo długotrwałe, bo tabor KD nie jest wyposażony w urządzenia zgodne z niemieckim odpowiednikiem systemu samoczynnego hamowania pociągów. Polski przewoźnik otrzymał jednak ostatecznie możliwość wjazdu na pierwszą stację za granicą – leżącą zaledwie kilkaset metrów od granicznej rzeki Goerlitz. Ta pełni rolę regionalnego węzła komunikacyjnego, więc wydłużenie relacji pociągów KD zapewni przesiadkowe popłączenie z m.in. z Dreznem.
Coraz bliżej pociągów do Goerlitz
Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”