Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3612
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Lech » 29-09-2016 11:43

Obrazek

Po II wojnie światowej polscy kolejarze przejęli odcinek kolejowy Sędzisław – Wałbrzych Główny – Jaworzyna Śląska, który został przed wojną przez Niemców wyposażony w sygnalizację świetlną działającą wg innego systemu niż na PKP. Dobrze pamiętam tamte poniemieckie semafory i tarcze ostrzegawcze. Instrukcja E-1 o sygnalizacji na PKP, wcześniej zawierała przepisy przejściowe dopuszczające te urządzenia do ruchu do czasu, aż nie zostaną wymienione na obowiązujące na kolejach polskich. Więcej na ten temat >

https://www.blocksignal.de/stw/stw.php?w=drp

https://pl.wikipedia.org/wiki/Niemiecka ... oc%C5%82aw
Obrazek

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3612
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Lech » 29-09-2016 17:04

Obrazek

Sygnał S2 i jednocześnie Ot1 „Wolna droga”, dalszy semafor wskazuje sygnał S1 „Stój”
Obrazek

Awatar użytkownika
Ariel Ciechański
obieżyświat
Posty: 846
Rejestracja: 17-11-2008 10:54
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Ariel Ciechański » 04-10-2016 08:45

Lechu, w Skierniewicach mamy zachowaną ostatnią tarczę ostrzegawczą pozyskaną z Wałbrzych Szczawienka.

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3612
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Lech » 04-10-2016 09:01

A konkretnie gdzie w tych Skierniewicach ta tarcza się znajduje?
Obrazek

Awatar użytkownika
Ariel Ciechański
obieżyświat
Posty: 846
Rejestracja: 17-11-2008 10:54
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Ariel Ciechański » 04-10-2016 09:52

Mamy ją u nas w Parowozowni. Na fb posłałem Ci jej zdjęcie po demontażu.

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3612
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Lech » 04-10-2016 11:52

Ariel Ciechański pisze:Na fb posłałem Ci jej zdjęcie po demontażu.
Nic takiego do mnie nie dotarło. Może byś to zdjęcie wrzucił tutaj?
Obrazek

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3612
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Lech » 04-10-2016 14:18

I jeszcze mam pytanie. Czy ta tarcza ma być gdzieś zamontowana i będzie działała, czy tylko będzie leżała wśród staroci jako ciekawy eksponat?
Obrazek

Awatar użytkownika
Ariel Ciechański
obieżyświat
Posty: 846
Rejestracja: 17-11-2008 10:54
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Ariel Ciechański » 04-10-2016 15:01

Sprawdziłeś folder inne w wiadomościach fb?

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Michał » 04-10-2016 15:23

Pamiętam tę sygnalizację :-) Za smarkacza, podczas wakacyjnej wyprawy z kumplem w Sudety (mieliśmy wtedy po 14-15 lat), udało nam się przejechać odcinek Jaworzyna- JG w kabinie maszynisty EN57. Maszynista nam sporo opowiadał o tej sygnalizacji, kolejarze semafory nazywali "choinkami".
Sygnalizację wymieniono na współczesną na przełomie lat 80-tych i 90-tych. Ukazał się nawet krótki artykuł na ten temat w tygodniku "Sygnały".

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3612
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Lech » 04-10-2016 16:05

Michał pisze:kolejarze semafory nazywali "choinkami".
Te "choinki" jednak w tamtych czasach były nocą na pewno sprawniejsze od semaforów kształtowych, na które przed każdym zapadnięciem zmroku pracownik stacyjny wykonujący pracę lampisty wkładał zapaloną latarnię naftową do tzw. sanek latarniowych i za pomocą korbki umieszczał w górnej części masztu semafora. Zdarzało się, że lampa zgasła i wtedy były problemy bo trzeba było prowadzić ruch pociągów na podstawie rozkazów szczególnych. Dopiero później pojawiły się latarnie gazowe z podczepionymi butlami na gaz propan-butan, które były pewniejsze, jaśniejsze od lam naftowych i świeciły przez kilka tygodni.
Obrazek

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

Postautor: Michał » 04-10-2016 22:44

Lech pisze:Te "choinki" jednak w tamtych czasach były nocą na pewno sprawniejsze od semaforów kształtowych


No ba, wszak to były elektryczne sygnalizatory świetlne.

Lech pisze:Dopiero później pojawiły się latarnie gazowe z podczepionymi butlami na gaz propan-butan, które były pewniejsze, jaśniejsze od lam naftowych i świeciły przez kilka tygodni.


Gazowe były produkowane w ZNTK Piła. Onegdaj miałem przyjemność odrestaurowywać zestawy naftowe i gazowe.
Próbowałem się dowiedzieć, na jaki okres czasu starczała butla gazowa, ale dopiero teraz po latach uzyskałem tę informację :-)
Były jeszcze małe zestawy gazowe do wskaźników zwrotnicowych, ze stożkową butlą gazową.


Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”