Strona 1 z 1

Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 29-09-2016 11:43
autor: Lech
Obrazek

Po II wojnie światowej polscy kolejarze przejęli odcinek kolejowy Sędzisław – Wałbrzych Główny – Jaworzyna Śląska, który został przed wojną przez Niemców wyposażony w sygnalizację świetlną działającą wg innego systemu niż na PKP. Dobrze pamiętam tamte poniemieckie semafory i tarcze ostrzegawcze. Instrukcja E-1 o sygnalizacji na PKP, wcześniej zawierała przepisy przejściowe dopuszczające te urządzenia do ruchu do czasu, aż nie zostaną wymienione na obowiązujące na kolejach polskich. Więcej na ten temat >

https://www.blocksignal.de/stw/stw.php?w=drp

https://pl.wikipedia.org/wiki/Niemiecka ... oc%C5%82aw

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 29-09-2016 17:04
autor: Lech
Obrazek

Sygnał S2 i jednocześnie Ot1 „Wolna droga”, dalszy semafor wskazuje sygnał S1 „Stój”

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 08:45
autor: Ariel Ciechański
Lechu, w Skierniewicach mamy zachowaną ostatnią tarczę ostrzegawczą pozyskaną z Wałbrzych Szczawienka.

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 09:01
autor: Lech
A konkretnie gdzie w tych Skierniewicach ta tarcza się znajduje?

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 09:52
autor: Ariel Ciechański
Mamy ją u nas w Parowozowni. Na fb posłałem Ci jej zdjęcie po demontażu.

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 11:52
autor: Lech
Ariel Ciechański pisze:Na fb posłałem Ci jej zdjęcie po demontażu.
Nic takiego do mnie nie dotarło. Może byś to zdjęcie wrzucił tutaj?

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 14:18
autor: Lech
I jeszcze mam pytanie. Czy ta tarcza ma być gdzieś zamontowana i będzie działała, czy tylko będzie leżała wśród staroci jako ciekawy eksponat?

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 15:01
autor: Ariel Ciechański
Sprawdziłeś folder inne w wiadomościach fb?

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 15:23
autor: Michał
Pamiętam tę sygnalizację :-) Za smarkacza, podczas wakacyjnej wyprawy z kumplem w Sudety (mieliśmy wtedy po 14-15 lat), udało nam się przejechać odcinek Jaworzyna- JG w kabinie maszynisty EN57. Maszynista nam sporo opowiadał o tej sygnalizacji, kolejarze semafory nazywali "choinkami".
Sygnalizację wymieniono na współczesną na przełomie lat 80-tych i 90-tych. Ukazał się nawet krótki artykuł na ten temat w tygodniku "Sygnały".

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 16:05
autor: Lech
Michał pisze:kolejarze semafory nazywali "choinkami".
Te "choinki" jednak w tamtych czasach były nocą na pewno sprawniejsze od semaforów kształtowych, na które przed każdym zapadnięciem zmroku pracownik stacyjny wykonujący pracę lampisty wkładał zapaloną latarnię naftową do tzw. sanek latarniowych i za pomocą korbki umieszczał w górnej części masztu semafora. Zdarzało się, że lampa zgasła i wtedy były problemy bo trzeba było prowadzić ruch pociągów na podstawie rozkazów szczególnych. Dopiero później pojawiły się latarnie gazowe z podczepionymi butlami na gaz propan-butan, które były pewniejsze, jaśniejsze od lam naftowych i świeciły przez kilka tygodni.

Re: Niemiecka sygnalizacja kolejowa na terenie DOKP Wrocław - kto pamięta?

: 04-10-2016 22:44
autor: Michał
Lech pisze:Te "choinki" jednak w tamtych czasach były nocą na pewno sprawniejsze od semaforów kształtowych


No ba, wszak to były elektryczne sygnalizatory świetlne.

Lech pisze:Dopiero później pojawiły się latarnie gazowe z podczepionymi butlami na gaz propan-butan, które były pewniejsze, jaśniejsze od lam naftowych i świeciły przez kilka tygodni.


Gazowe były produkowane w ZNTK Piła. Onegdaj miałem przyjemność odrestaurowywać zestawy naftowe i gazowe.
Próbowałem się dowiedzieć, na jaki okres czasu starczała butla gazowa, ale dopiero teraz po latach uzyskałem tę informację :-)
Były jeszcze małe zestawy gazowe do wskaźników zwrotnicowych, ze stożkową butlą gazową.