Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 1905
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Michał » 14-12-2016 00:21

Za Wyborcza.pl

http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,21110303,mieszkancy-wywalczyli-kolej-bedzie-polaczenie-wroclawia-z-bielawa.html


30-tysięczne miasto u podnóża Gór Sowich zyska połączenie kolejowe z Wrocławiem. To także efekt akcji mieszkańców, którzy walczyli o remont trasy.

Ponad sześciokilometrowa linia kolejowa między Dzierżoniowem a Bielawą od 25 lat jest nieczynna. Teraz, po wielu latach, ma wrócić do ruchu, a na trasie pojawią się pociągi pasażerskie.

- Chcemy przejąć tę linię i ją wyremontować. Myślę, że może to się stać w tym lub przyszłym roku - podkreśla Jerzy Michalak z zarządu województwa, odpowiedzialny w urzędzie marszałkowskim m.in. za kolej. Trasa, jako że jest nieprzejezdna, nie należy już do Polskich Linii Kolejowych, a do spółki PKP. Samorząd ma jednak prawo przejęcia linii na cele komunikacyjne.

Prace budowlane nie mają być drogie. Nie jest też problemem organizacja przewozów. - Wystarczy przedłużyć pociągi, które już dzisiaj jeżdżą do Dzierżoniowa - zauważa Piotr Rachwalski, prezes samorządowych Kolei Dolnośląskich. To teraz pięć pociągów dziennie, kursujących między wrocławskim Dworcem Głównym a Świdnicą i Dzierżoniowem.

Bielawa jest długim miastem (z jednego końca na drugi jest około 6 km), a linia kolejowa prowadzi wzdłuż zabudowy. Dawniej na trasie funkcjonowały dwie stacje: Bielawa Wschodnia (przy skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Żeromskiego) oraz końcowa Bielawa Zachodnia (w okolicach Sienkiewicza i Bankowej).

O odnowę połączenia walczyli sami bielawianie w ramach projektu "Kolej dla Bielawy". - Wiedziałem, że Dzierżoniów ma dostać połączenie kolejowe z Wrocławiem, i chciałem, by także Bielawa z niego skorzystała. Dwa lata temu zebraliśmy 3 tys. podpisów na papierze i drugie tyle w internecie - podkreśla Patryk Hałaczkiewicz, inicjator akcji.

- Kolej to wielka szansa rozwojowa dla Bielawy, która nie załapała się na strefę ekonomiczną. Tą drogą przybędą turyści. Będzie to atut dla inwestorów, a dla mieszkańców ułatwienie dojazdu. Koszty remontu nie będą duże, a zyski - ogromne - przekonuje.

Planowana odnowa trasy to jedna z szeregu inwestycji kolejowych, które mają przywrócić nieczynne dziś dla ruchu pasażerskiego trasy. Województwo wspólnie z Polskimi Liniami Kolejowymi planuje remont trasy nr 285 z Wrocławia do Sobótki, Świdnicy i Jedliny. W przyszłości pociągi z Bielawy i Dzierżoniowa będą mogły pojechać także tą trasą. Plany władz Dolnego Śląska obejmują również odnowę linii nr 292 (łączącą Jelcz-Laskowice z wrocławskimi Sołtysowicami).

Linię kolejową do Bielawy otwarto w 1891 r. Służyła pracownikom okolicznych fabryk włókienniczych, a także turystom dojeżdżającym w Góry Sowie. W 1977 r. zlikwidowano przewozy pasażerskie, a w 1991 r. - także ruch towarowy.

Cały tekst: http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35 ... z4SlNuhc44
Moja definicja raju: Smažený sýr s hranolkami a tatarskou omáčkou popijany Radegastem.

gar
stary wyga
Posty: 1478
Rejestracja: 29-01-2006 16:14
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: gar » 14-12-2016 09:03

Dobra wiadomość z tym drobnym zastrzeżeniem, że od pomysłu do realizacji daleka droga. Ta linia jeszcze nie funkcjonuje, a dwie inne dolnośląskie linie właśnie wypadły z rozkładów jazdy (Lwówek Śląski z Doliną Bobru i Milicz z Doliną Baryczy). Póki co bilans na zdecydowany minus.
Wszystko co piękne jest przemija, wszystko co piękne jest zostaje ...

Awatar użytkownika
Krzysztof63
podróżnik
Posty: 213
Rejestracja: 10-08-2013 11:18
Lokalizacja: Świdnica

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Krzysztof63 » 15-12-2016 06:50

To krótki odcinek, więc koszty niewielkie i szybko będzie zrobiony. Szkoda, że Dzierżoniów i Bielawa nie wspierały Świdnicy kilkanaście lat temu, jak walczyliśmy o przywrócenie połączenia z Wrocławiem. Już dawno byłaby Bielawa zrobiona. Teraz przyszli na gotowe i pretensje, że pociągi nie jeżdżą.
Góry Sowie nie są tym, czym się wydają ...

Human
stary wyga
Posty: 1076
Rejestracja: 09-10-2011 23:56
Lokalizacja: Breslau

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Human » 15-12-2016 11:57

W końcu będzie można pojechać w Sowie na rower i nie zastanawiać się kto nie może pić :D

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 1905
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Michał » 15-12-2016 22:31

Krzysztof63 pisze:Szkoda, że Dzierżoniów i Bielawa nie wspierały Świdnicy kilkanaście lat temu, jak walczyliśmy o przywrócenie połączenia z Wrocławiem. Już dawno byłaby Bielawa zrobiona. Teraz przyszli na gotowe i pretensje, że pociągi nie jeżdżą.


Drobne sprostowanie. Kilkanaście lat temu, to kolej była zarządzana przez państwo w państwie zwane "PKP", którego główną misją było cięcie połączeń i zamykanie linii (słynna rzeź połączeń w 2000 r), a ówczesny rząd, zajęty budowaniem autostrad, mu w tym nie przeszkadzał. Starania o przywrócenie połączenia z Wrocławiem były w tym czasie bezowocne, gdyż PKP zasadniczo interesy pasażerów i lokalnych społeczności miało w mniej szlachetnej części pleców. Zatem myślę, że stwierdzenie "Teraz przyszli na gotowe i pretensje, że pociągi nie jeżdżą" jest nie do końca właściwe, gdyż i tak w tamtym czasie starania o reaktywację Wrocław- Świdnica- Bielawa były skazane na porażkę, a tylko niepotrzebne generuje antagonizmy pomiędzy Świdnicą a Bielawą, a chyba nie o to chodzi :-)

Awatar użytkownika
Krzysztof63
podróżnik
Posty: 213
Rejestracja: 10-08-2013 11:18
Lokalizacja: Świdnica

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Krzysztof63 » 16-12-2016 08:34

Stwierdzenie jest uprawnione, ponieważ nawet w czasie, kiedy możliwe było uruchomienie połączenia tylko przez Jaworzynę, władze Dzierżoniowa wyraziły zdecydowane desinteressment w tej sprawie. Władze Świdnicy zabiegały o przywrócenie połączenia kolejowego z Wrocławiem praktycznie od czasu jego likwidacji. Nie przeszkadzało, że koleją zarządzało wyłącznie PKP. Postawa władz Dzierżoniowa była zresztą jednym z powodów, dla których do dzisiaj nie dokonano modernizacji Podsudeckiej i nie ma na niej pociągów dalekobieżnych - tym również nie były zainteresowane i było to oficjalne stanowisko burmistrza.

Antagonizm jest i będzie, bo interesy Świdnicy i Pierdzielawy są sprzeczne w obecnej formie połączenia z Wrocławiem. Przez dwa lata pociąg odjeżdżał ze Świdnicy, a i tak brakowało miejsc. Po przedłużeniu relacji do Dzierżoniowa pociąg przyjeżdżał do Świdnicy już pełny. Wiele osób z tego powodu wróciło do busów, np. mój syn i jego koledzy ze studiów. Nam było potrzebne przedłużenie kursu do Świdnicy Przedmieście, do wschodniej części miasta, a przedłużenie relacji do Dzierżoniowa to uniemożliwiło.

Dzierżoniów powinien walczyć o przywrócenie dojazdów do Wrocławia linią 310, przez Piławę Górną i Niemczę. To 20 km krótsza trasa, niż przez Jaworzynę.
Góry Sowie nie są tym, czym się wydają ...

Dolnoślązak
stary wyga
Posty: 1691
Rejestracja: 13-06-2008 12:39
Lokalizacja: Wrocław

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Dolnoślązak » 17-12-2016 00:04

Najlepiej jakby każdy miał "swoją" linię i tak jak Dzierzoniów i Bielawa powinny być przez Niemczę (choć jaki jest stan tej linii, skoro po niej nic nie jeździ nawet, można się tylko domyslać) tak dla Świdnicy bardziej naturalna byłaby linia przez Sobótkę. Widzę w tym jednak pewien plus - do Kobierzyc byłaby to wspólna linia, więc byłby pewien przyczynek by ją w końcu reaktywować, co niby ma nastąpić... może wtedy udałoby się odtworzyć nitkę przez Niemczę.

http://dolny-slask.org.pl/foto/4268/4268426.jpg

Leuthen
stary wyga
Posty: 1403
Rejestracja: 04-07-2011 09:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Leuthen » 18-12-2016 19:53

Tak w temacie tego wątku (i nie tylko) - wiadomość z wczorajszych "Faktów" TVP3 Wrocław
"Do wielu turystycznych miejscowości na Dolnym Śląsku nie da się dojechać koleją. Ostatni pociąg z Karpacza odjechał 16 lat temu. Dworzec w Świeradowie-Zdroju zamknięto 20 lat temu. „To się zmieni” – deklarują władze województwa i obiecują, że do Karpacza i innych miejscowości wrócą pociągi.

Mieszkańcy Bielawy do dziś pamiętają, jak dworzec Bielawa Zachodnia tętnił życiem. Stację zamknięto 39 lat temu. – Kiedyś ta kolej miała rację bytu, tu węgiel był dowożony, był pociąg towarowy. Ale oprócz tego była dość kiepska komunikacja samochodowa, w związku z tym ludzie również do Dzierżoniowa jechali. Tego połączenia kolejowego nam brakuje. Tutaj przecież była pasażerska linia kolejowa. Nie tylko transport do zakładów pracy, zakładów włókienniczych, ale też to była piękna trasa turystyczna. Nie kończyła się na Bielawie, prowadziła do Srebrnej Góry – mówią przedstawiciele władz Bielawy.

Na razie ma zostać uruchomione połączenie z Bielawy do Dzierżoniowa. – Już w pierwszym kwartale przyszłego roku linię tę przejmiemy i za kwotę około 15 do 20 milionów złotych zrewitalizujemy. Pociągi wrócą do Bielawy. Mam nadzieję, że od przyszłego rozkładu jazdy, czyli od roku 2018 – mówi Jerzy Michalak. Dzięki temu turyści będą mogli dojechać pociągiem do miejsca, gdzie bierze swój początek wiele szlaków turystycznych Gór Sowich.

Władze województwa chcą też uruchomić połączenia do innych turystycznych miejsc w dolnośląskich górach. – Linia do Karpacza z Mysłakowic i Kowar także. Ta linia już w przyszłym roku będzie przejmowana i przygotowywana do rewitalizacji. Kolejna linia ze Świeradowa-Zdroju – wymienia Jerzy Michalak.

Obecnie turyści mogą dojechać pociągami z Wrocławia m.in. do Kudowy-Zdroju, Międzylesia i Szklarskiej Poręby."


http://wroclaw.tvp.pl/28262669/polaczen ... tarczajace
"Każdy wschód słońca Ciebie zapowiada, nie pozwól nam przespać poranka".

Leuthen
stary wyga
Posty: 1403
Rejestracja: 04-07-2011 09:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Leuthen » 22-01-2018 09:49

"Ostatni dojechał tam w 1977 roku, teraz ma się to zmienić. Urząd Marszałkowski chce przejąć od Polskich Linii Kolejowych sześciokilometrowy odcinek z Dzierżoniowa do Bielawy. Samorząd ma zabezpieczonych na ten cel 15 mln złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Jerzy Michalak, odpowiedzialny za kolej w Urzędzie Marszałkowskim tłumaczy, że prace zajęłyby zaledwie pół roku.
- Chociaż pociągi do Bielawy nie kursują już od lat siedemdziesiątych to naprawdę nie ma żadnych ekonomicznych powodów do tego, żeby to 30-tysięczne miasto było wykluczone komunikacyjne. Jesteśmy gotowi przejąć 6 kilometrów drogi, złożyliśmy stosowne wnioski.

Trasą jeździłby pociąg z Wrocławia, który teraz kończy bieg w Dzierżoniowie. Pojawiłyby się także 2/3 nowe przystanki. Tyle, że pierwszy wniosek urzędu marszałkowskiego został przez kolejarzy odrzucony. Tomasz Leś z biura prasowego PKP S.A:
- Przekazaliśmy przedstawicielom województwa dokument w którym określone zostały proponowane przez nas warunki. W tym momencie oczekujemy na odpowiedź i stanowisko województwa i ze swojej strony jako PKP S.A dołożymy wszelkich starań aby procedura przekazania linii przebiegła możliwie szybko i sprawnie.

- To oczywiście nie jest problem. Tylko to przedłuża procedurę. My procedowaliśmy zgodnie ze wskazówkami, które otrzymaliśmy od PKP Nieruchomości. Zgodnie z nową procedurą wnioski zostały już złożone. Chcę tylko prosić i będę prosił o maksymalne przyspieszenie tej procedury - odpowiada Jerzy Michalak.

Jak mieszkańcy Bielawy zareagowali na możliwe przywrócenie kursy do Bielawy?
- Jak najbardziej. Oczekuję tego z niecierpliwością. Będzie to stanowiło swojego rodzaju okno na świat.
- Oczywiście, przydałoby się.
- Będzie lepszy kontakt między miastami.
- Liczymy też na przyjezdnych z Wrocławia, żeby zwiedzali, byłoby cudownie.

Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim tłumaczy, że jest już wstępny kosztorys - remont sześciokilometrowej trasy kosztowałby 15 mln złotych, ale samo uruchomienie połączenia nie generowałoby dodatkowych kosztów.
- Wydłużenie kursów pociągów z Wrocławia do Dzierżoniowa, tak aby nie dojeżdżały one tylko do stacji Dzierżoniów tylko jechały jeszcze 6 kilometrów i obsługiwały Bielawę. To jest linia jednotorowa. Byłby zlokalizowane przy tej linii dwa może trzy przystanki.

Urząd marszałkowski przejął w poprzednich latach linię z Wrocławia do Trzebnicy i ze Szklarskiej Poręby do Jakuszyc. W planach są m.in. odcinki Kłodzko-Stronie Śląskie, Świeradów Zdrój-Gryfów Śląski, czy Jelenia Góra-Karpacz/Kowary."


http://www.radiowroclaw.pl/articles/vie ... ze-tak-sie
"Każdy wschód słońca Ciebie zapowiada, nie pozwól nam przespać poranka".

Leuthen
stary wyga
Posty: 1403
Rejestracja: 04-07-2011 09:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Reaktywacja Dzierżoniów- Bielawa

Postautor: Leuthen » 28-01-2018 08:27

Wczoraj o reaktywacji połączenia była relacja w "Faktach" TVP Wrocław.

"Jest szansa, że po 40 latach do Bielawy wrócą pociągi. Urząd marszałkowski chce przejąć nieczynną linię kolejową i uruchomić na nowo połączenie Bielawa – Wrocław.

Pan Jan Mądzielewski jest emerytowanym zawiadowcą. Doskonale pamięta czasy świetności dworca PKP w Bielawie – Pociągi osobowe przechodziły z Bielawy do Dzierżoniowa przez wschodnią. Z Ząbkowic przez Pieszyce do Dzierżoniowa. Także frekwencja w miarę była. Dzisiaj dworzec wygląda jak ruina, a tory kolejowe zarosły trawą. Mieszkańcy skarżą się na problemy z dojazdem do Wrocławia. – Trzeba najpierw dojeżdżać do Dzierżoniowa i potem pociągiem, więc jakby było od razu tak na miejscu to byłoby dużo łatwiej – uważa Marcelina Wagiel.

Na powrót kolei z niecierpliwością czekają też władze Bielawy. – Mamy tu wspaniałe atrakcje krajobrazowe, turystyczne. Chcemy zaproponować wypoczynek, turystykę gościom z Wrocławia i innych miast – mówi burmistrz Piotr Łyżwa.

Urząd marszałkowski chce przejąć od PKP S.A. sześciokilometrowy odcinek Dzierżoniów – Bielawa. W planach jest generalny remont torów kolejowych i budowa trzech przystanków. – Mamy na ten cel zagwarantowane w programie regionalnym związanym ze środkami unijnymi blisko 15 milionów złotych. Jesteśmy w stanie przeprowadzić rewitalizację w okresie około pół roku – informuje Michał Nowakowski z urzędu marszałkowskiego.

Najpierw jednak kolej musi przekazać nieczynną linię urzędowi marszałkowskiemu. Jak mówi rzecznik PKP S.A. Tomasz Leś, to wymaga czasu – – Musi być cofnięta decyzja ministra infrastruktury z 2005 roku, w którym ta linia została zlikwidowana i dopiero wtedy PKP S.A. będzie mogło przekazać dla zarządu województwa dolnośląskiego tę linię kolejową.

Wydanie decyzji może potrwać nawet kilka miesięcy."


http://wroclaw.tvp.pl/35782855/pociagi-wroca-do-bielawy
"Każdy wschód słońca Ciebie zapowiada, nie pozwól nam przespać poranka".


Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość