Będzie studium wykonalności dla przebudowy linii Kędzierzyn-Koźle – Legnica

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Będzie studium wykonalności dla przebudowy linii Kędzierzyn-Koźle – Legnica

Postautor: Michał » 26-06-2017 23:41

Za Rynek Kolejowy:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 82277.html

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zlecić opracowanie studium wykonalności dla przebudowy odcinka linii kolejowej nr 137. Chodzi o fragment Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica, gdzie planowana jest również elektryfikacja. Zasadność tych prac ma określić i opracować przyszły wykonawca.
Ruszył przetarg, którego przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją”. Zadanie to znalazło się w większym projekcie „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów perspektywy 2014 -2020”.

Przedmiotem analiz studialnych jest linia kolejowa nr 137 Katowice – Legnica na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica w km od 63,683 do km 284,190 z infrastrukturą towarzyszącą. Linia na tym odcinku jest dwutorowa od km 63,683 do km 177,492 oraz od km 226,463 do km 236,420 zaś jednotorowa na odcinkach od km 177,492 do km 226, 463 oraz od km 236,420 do km 284,190. Sieć trakcyjna występuje jedynie na dwóch krótkich odcinkach od km 63,683 do km 64,162 oraz od km 278,801 do km 284,190.

Elektryfikować czy nie?

Zarządca infrastruktury zaznaczył w dokumentacji, że w toku eksploatacji linii kolejowej objętej projektem zidentyfikowano problemy w postaci niezadowalającej prędkości jazdy z powodu złego stanu toru. Na niektórych odcinkach prędkość spada nawet do 30 km/h. Pociąga to za sobą problem niewystarczającej przepustowości. Polskie Linie Kolejowe zwracają także uwagę na niedostosowanie rozmieszczenia obiektów obsługi podróżnych do lokalizacji siedzib ludzkich i celów podróży, zły stan obiektów obsługi podróżnych, utrudniający wygodne korzystanie z nich oraz przestarzałe urządzenia srk o długotrwałej i skomplikowanej obsłudze.

Zadaniem wykonawcy będzie więc określenie obecnego stanu linii oraz przygotowanie trzech wariantów przyszłej inwestycji, co pozwoli podjąć decyzję co do dalszych działań inwestycyjnych. Dla wszystkich przewidziano osiągnięcie prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Znacząca różnica polega jednak w podejściu elektryfikacji. Wykonawca studium ma przedstawić scenariusz z brakiem elektryfikacji, z elektryfikacją jednego toru oraz elektryfikacją obu torów.

Ważna linia

Przeprowadzenie prac na linii kolejowej nr 137, z uwagi na jej położenie, jest istotne dla zwiększenia dostępności poszczególnych regionów Polski. Projekt ma mieć istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego, a także dla spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej kraju. Przedmiotowa linia kolejowa spełnia warunek sieci kolejowej o znaczeniu międzyregionalnym i regionalnym, doprowadzając ruch w kierunku sieci TEN-T, poprzez połączenie jej z linią kolejową Legnica – Zgorzelec, Legnica – Wrocław, Wałbrzych – Wrocław oraz Świdnica – Wrocław.

Realizacja niniejszego przedsięwzięcia ma również strategiczne znaczenie dla pogranicza polsko-niemiecko-czeskiego. Przyczyni się przede wszystkim do zwiększenia i poprawy dostępności komunikacyjnej do przejść granicznych i włączenia regionalnego układu transportowego do transgranicznej osi komunikacyjnej oraz sieci TEN-T.

Studium Wykonalności, będące kluczowym elementem zamówienia, to podstawowy dokument dla realizacji całego projektu. Rozwiązania i koncepcje w nim zawarte staną się podstawą do opracowania pozostałych elementów dokumentacji i etapów w ramach projektu. PKP PLK zamierzają wydać na jego opracowanie 6,6 mln zł netto. Określono, że czas potrzebny na powstanie dokumentacji to 381 dni. Oferty można składać do 3 sierpnia. Będą one oceniane pod kątem całkowitej ceny brutto (40%) oraz wartości technicznej (60%).

Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”