Powrót pociągów do Świeradowa-Zdroju jest realny

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 1905
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Powrót pociągów do Świeradowa-Zdroju jest realny

Postautor: Michał » 26-11-2017 23:11

Za Rynek Kolejowy z 23.11.2017

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/powrot-pociagow-do-swieradowazdroju-jest-realny-84526.html


Powrót pociągów do Świeradowa-Zdroju jest realny.

Samorządy z Dolnego Śląska chcą wznowienia kursów na trasie tzw. Kolejki Izerskiej do Świeradowa-Zdroju. Obecnie prowadzona jest szczegółowa inwentaryzacja istniejącej infrastruktury, która ma pozwolić na dokładne określenie kosztów prac niezbędnych do przywrócenia ruchu. Na razie nie wiadomo, kiedy ponowne otwarcie linii nr 317 i 336 mogłoby nastąpić.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego wraz z samorządami szczebla lokalnego chciałby przywrócić kursowanie pociągów pasażerskich na 17-kilometrowym odcinku Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój. Mowa tu o ciągu dwóch linii: 317 Gryfów Śląski – Mirsk (to część dawnej linii 217 Legnica – Pobiedna) i 336 Mirsk – Świeradów-Zdrój. Na dużych fragmentach trasa jest już rozebrana, na innych tor istnieje fizycznie, ale jest nieprzejezdny.

Kolej ma pobudzić rozwój gospodarczy Pogórza Izerskiego

– Koncepcja przywrócenia do eksploatacji linii 317 i 336 na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk – Świeradów-Zdrój wynika z założeń Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa dolnośląskiego – tłumaczy Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD. – W opracowaniu tym wskazano to połączenie jako istotne z punktu widzenia regionalnej sieci publicznego transportu zbiorowego. Celem tego projektu jest poprawa dostępności obszarów podgórskich oraz ich rozwój gospodarczy i społeczny – dodaje przedstawiciel samorządu.

Co ciekawe, aktualnie rozważany scenariusz zakłada przejęcie trasy przez jednostki samorządu terytorialnego niższego niż wojewódzki szczebla. Nie tylko zaproponowały one takie rozwiązanie, ale i wyraziły gotowość do pokrycia części kosztów robót zmierzających do przywrócenia przejezdności torów. Aktualnie trwa szacowanie wartości inwestycji.

Inwentaryzacja trasy zakończy się jeszcze w tym roku

– Na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei [jednostka budżetowa województwa] prowadzone są prace inwentaryzacyjne pozostałej infrastruktury. Zasadniczym ich celem jest określenie zakresu niezbędnych prac – relacjonuje przedstawiciel UMWD. Dokumentacja w tym zakresie ma być gotowa jeszcze w obecnym roku kalendarzowym.

Samorząd wojewódzki zapewnia, że nie tylko planuje remontować trasę, ale także wykorzystywać ją w przyszłości. – Planujemy wznowić kursowanie pociągów do Świeradowa-Zdroju po zakończeniu prac rewitalizacyjnych na infrastrukturze – deklaruje Wojciech Zdanowski. Na razie nie wskazuje jednak, w jakim horyzoncie czasowym ruch mógłby zostać otwarty.

Dwie dekady bez ruchu

Kolej dotarła do Świeradowa-Zdroju w 1909 r. Prywatna linia, tzw. Kolejka Izerska (Isergebirgsbahn), dowoziła pasażerów do Mirska, gdzie możliwa była przesiadka na pociąg publiczny. Zawieszenie ruchu pasażerskiego nastąpiło w roku 1996. Przez kolejne dwa lata linia do Mirska była wykorzystywana przez składy towarowe, następnie przewozy zamknięto całkowicie. Ostatni rozkład jazdy 1995/1996 zakładał trzy pary kursów w dni robocze i dwie w soboty i niedziele. Czas przejazdu z Gryfowa Śląskiego wynosił 35 minut.
Moja definicja raju: Smažený sýr s hranolkami a tatarskou omáčkou popijany Radegastem.

Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość