Baza wypadowa w Góry Stołowe, Orlickie i Bystrzyckie.

Gdzie jechać? Jak dojść? Co zobaczyć? O turystyce w Sudetach.
Tomek O
turysta niedzielny
Posty: 6
Rejestracja: 09-05-2013 11:06

Baza wypadowa w Góry Stołowe, Orlickie i Bystrzyckie.

Postautor: Tomek O » 09-05-2013 11:11

Witam na forum,

Chciałbym w tym roku schodzić Góry Stołowe, Orlickie i Bystrzyckie. Planuje też wypad na czeską stronę (Skalne Miasto).
Będa to wycieczki jednodniowe, możliwa też jest wycieczka dwudniowa z noclegiem po drodze.

Jaką miejscowość poliecilibyście jako baze wypadową?

Będę bez samochodu więc pozostaje tylko komunikacja publiczna. Przeglądałem na epodróżniku tabliczki przystankowe i w takim Zieleńcu czy Karłowie nie wygląda za wesoło.
Jeżdzą tam jakieś busy?

Zastanawiam się nad Dusznikami, Polanicą albo Zieleńcem ale do żadnej z tych opcji nie jestem do końca przekonany.
Jaka miejscowość w okolicy jest najlepiej "skomunikowana"?

Może ktoś podsunie jakiś pomysł.

pozdrawiam
Tomek

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1158
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Re: Baza wypadowa w Góry Stołowe, Orlickie i Bystrzyckie.

Postautor: Hazmburk » 09-05-2013 13:22

Tomek O pisze:Jaka miejscowość w okolicy jest najlepiej "skomunikowana"?

Najlepiej to z pewnością Kłodzko. Na pewno nie będziesz miał problemów z dojazdem do żadnej miejscowości (o ile jeżdżą tam autobusy lub busy), a dojazd do Kudowy, Karłowa, Zieleńca czy Międzylesia nie zajmuje z Kłodzka dużo czasu.

Ewentualnie Kudowa, Polanica lub Duszniki - będziesz miał bliżej na szlak, ale dojazd do niektórych miejscowości może być problematyczny, np. nie dojedziesz bez przesiadki (w Kłodzku lub Náchodzie) w południową część Gór Bystrzyckich i Orlickich, to samo dotyczy podróży z Polanicy lub Dusznik do Karłowa czy z Kudowy do Zieleńca.

Większa miejscowość ma też tę przewagę, że oferuje większy wybór noclegów, łatwiej zrobić zaopatrzenie czy nie będziesz się nudził w razie brzydkiej pogody albo wieczorem.

Biorąc pod uwagę, że planujesz również wypad do Adršpašsko-teplickich skál, rozważałbym pomiędzy Kłodzkiem a Kudową. Ale coś za coś - w przypadku tej drugiej miejscowości zyskujesz ok. godziny czasu na dojazd z Kłodzka, lecz niewątpliwie dużo bardziej problematyczny będzie dojazd w południową część Gór Bystrzyckich i Orlickich.

Fadel
obieżyświat
Posty: 981
Rejestracja: 27-05-2009 20:17

Postautor: Fadel » 09-05-2013 14:04

Przemyśl :) Náchod.
Zerknij tu (autobusy):
http://www.portal.idos.cz/Search.aspx?mi=4&c=7
W okienko "Začátek názvu obce" wpisz Náchod lub inną miejscowość.
i tu (pociągi):
http://www.cd.cz/default.htm

Komunikacja w regionie jest zintegrowana. Kupuj bilet do miejscowości gdzie chcesz jechać i podróżuj czym się da: autobusem lub pociągiem na ten sam bilet (możesz się przesiadać z pociągu na autobus czy jak tam Ci pasuje).

Tomek O
turysta niedzielny
Posty: 6
Rejestracja: 09-05-2013 11:06

Postautor: Tomek O » 09-05-2013 14:35

Fadel pisze:Przemyśl :) Náchod.
Zerknij tu (autobusy):
http://www.portal.idos.cz/Search.aspx?mi=4&c=7
W okienko "Začátek názvu obce" wpisz Náchod lub inną miejscowość.


Rozważę i taką możliwość.
Takie pytanie mi się nasunęło po lekturze rozkładów jazdy, jak mam rozumieć takie dopiski:
Rozkład jazdy pisze:Vnitrostátní přeprava na území České republiky je povolena. Przewóz podrožnych na terenie Czeskiej Republiki jest zezwoleny.
Vnitrostátní přeprava na území Polské republiky není povolena. Przewóz podrožnych na terenie Polski jest wykluczony.

Czy to znaczy że nie przejadę się takim autobusem w relacji krajowej na terenie Polski?

pozdrawiam
Tomek

Fadel
obieżyświat
Posty: 981
Rejestracja: 27-05-2009 20:17

Postautor: Fadel » 09-05-2013 19:54

Nie możesz wsiąść i wysiąść na terenie Polski. Musisz wsiąść w Czechach, wysiąść w Polsce, lub dalej pojechać do Czech. Albo wsiąść w Polsce i wysiąść w Czechach. Zapewne nie mają jeszcze wprowadzonych do komputerów biletowych poszczególnych stacji na terenie Polski, lub nie chcą mieć problemów z ludźmi chcącymi płacić złotówkami, albo Polacy nie wydali im licencji na przewóz osób tylko na terenie Polski. Warto spisać sobie numery kodowe przystanków docelowych z tablic strefowych rozmieszczonych na przystankach. Ułatwia to kierowcy sprzedaż biletu. Np. kierowca autobusu relacji Praga - Nachod - Broumov będzie miał problem ze znalezieniem przystanku np w Mezimesti (przez które nie jedzie), ale musi Ci sprzedać bilet. Mają co prawda księgę z tymi numerami, ale znalezienie numeru przystanku zajmuje im chwilę. Jak mu podasz numer, wbije go do komputera biletowego i będziesz szybko miał właściwy bilet. W następnym autobusie (lub pociągu) go pokazujesz i jedziesz w sumie taniej, niż kupując bilety tylko na poszczególne odcinki.
Mapkę ściągniesz też klikając tu

Więcej informacji na temat zintegrowanej komunikacji tutaj:
http://www.oredo.cz/cz/iredo_tarif.html

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1158
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 09-05-2013 21:43

Fajny jest ten system zintegrowanej komunikacji. Szkoda, że w Kraju Libereckim takie bilety na całą trasę można kupić tylko w wersji elektronicznej (a nie papierowej), a do tego trzeba mieć wyrobioną odpowiednią kartę elektroniczną.

Fadel, jeśli już miałeś okazję korzystać z takich biletów, to jak to jest w przypadkach, gdy z jednego miejsca do drugiego bliżej (w kilometrach) jest jedną trasą, a czasowo szybciej się dojedzie (przy dostępnych skomunikowaniach o danej porze dnia) inną trasą? Jest jakaś tolerancja przy wyborze trasy przejazdu? Byłem na stronie OREDO, ale nie mam teraz za bardzo czasu wgryzać się w regulamin.

W wykazie przewoźników widzę, że do systemu należy też GW Train Regio, obsługujący połączenia kolejowe z Královca do Trutnova. Rozumiem, że mogę sobie u konduktora kupić od razu w Královcu bilet do Pecu pod Sněžkou czy Špindlerovego Mlýna?

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Postautor: Michał » 09-05-2013 23:26

Fadel pisze:[...]Warto spisać sobie numery kodowe przystanków docelowych z tablic strefowych rozmieszczonych na przystankach. Ułatwia to kierowcy sprzedaż biletu. [...][/url]


Kurczę, Fadel, jestem pod wrażeniem Twojej wiedzy nt. komunikacji w Czechach, naprawdę zaimponowałeś mi 8)

Fadel
obieżyświat
Posty: 981
Rejestracja: 27-05-2009 20:17

Postautor: Fadel » 10-05-2013 05:04

Tak. Bilet można kupić czy w kasie na kolei, czy u konduktora, również na połączenie autobusowe. I na odwrót. Nie jest ważna dokładna trasa, jaką jedziesz. Masz mniej więcej poruszać się po trasie w kierunku stacji docelowej. Np. z Hronova do Mezimesti możesz jechać pociągiem przez Teplice, albo autobusem do Broumova, a z Broumowa do Mezimesti pociągiem. Bilet kosztuje tyle, ile tych "oczek" z mapki na trasie masz do przejechania. Na tych wyklejonych na przystankach są podane ceny, aby można było wcześniej drobniaków uszykować. No i jest ograniczenie czasowe, nie pamiętam ile godzin, na przejechanie trasy. Ale system jest skomunikowany. Wysiadasz z pociągu, a przed dworcem już czekają autobusy do różnych "pipidówek".

Awatar użytkownika
seba123
stary wyga
Posty: 1030
Rejestracja: 05-03-2006 12:34
Lokalizacja: z nienacka

Postautor: seba123 » 10-05-2013 09:10

to jest niemożliwe! to jakaś pieprzona utopia! to nie może działać! :shock:

Fadel
obieżyświat
Posty: 981
Rejestracja: 27-05-2009 20:17

Postautor: Fadel » 10-05-2013 11:28

Hazmburk pisze:Fadel, jeśli już miałeś okazję korzystać z takich biletów, to jak to jest w przypadkach, gdy z jednego miejsca do drugiego bliżej (w kilometrach) jest jedną trasą, a czasowo szybciej się dojedzie (przy dostępnych skomunikowaniach o danej porze dnia) inną trasą? Jest jakaś tolerancja przy wyborze trasy przejazdu? Byłem na stronie OREDO, ale nie mam teraz za bardzo czasu wgryzać się w regulamin.


Aha, zapomniałem. Jeśli by trasa przejazdu "objazdem" wiodła przez większą liczbę "oczek" i była tym samym droższa, trzeba przedstawić bilet podstawowy i dokupić dopłatę.

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1158
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 10-05-2013 17:07

Rozumiem. Czyli musi być taka sama liczba przejechanych stref (zón).

W podanym przez Ciebie przykładzie z Hronova do Meziměstí bezpośrednio pociągiem jest 6 stref, natomiast autobusem + pociągiem przez Broumov naliczyłem 7 stref. Z tego wynikałoby, że cena biletu nie będzie taka sama. Inny przykład: z Hostinnégo na Pomezní Boudy można jechać kilkoma autobusami z przesiadkami w Rudníku i Mladých Bukach (7 stref), ale niejednokrotnie szybciej wychodzi dojazd pociągiem do Trutnova i tam przesiadka na autobus (9 stref). Czyli przy zakupie biletu należałoby chyba w takich sytuacjach podać miejsce/miejsca przesiadek (?).

kris_61
wędrowiec
Posty: 266
Rejestracja: 28-01-2013 20:49
Lokalizacja: Księstwo Bytomskie

Postautor: kris_61 » 11-05-2013 08:18

Fadel pisze:
Hazmburk pisze:Fadel, jeśli już miałeś okazję korzystać z takich biletów, to jak to jest w przypadkach, gdy z jednego miejsca do drugiego bliżej (w kilometrach) jest jedną trasą, a czasowo szybciej się dojedzie (przy dostępnych skomunikowaniach o danej porze dnia) inną trasą? Jest jakaś tolerancja przy wyborze trasy przejazdu? Byłem na stronie OREDO, ale nie mam teraz za bardzo czasu wgryzać się w regulamin.


Aha, zapomniałem. Jeśli by trasa przejazdu "objazdem" wiodła przez większą liczbę "oczek" i była tym samym droższa, trzeba przedstawić bilet podstawowy i dokupić dopłatę.


Jeśli to funkcjonuje to my w Polsce jesteśmy 50 lat w ...... :roll:

Fadel
obieżyświat
Posty: 981
Rejestracja: 27-05-2009 20:17

Postautor: Fadel » 11-05-2013 13:40

Hazmburk pisze:Rozumiem. Czyli musi być taka sama liczba przejechanych stref (zón).

W podanym przez Ciebie przykładzie z Hronova do Meziměstí bezpośrednio pociągiem jest 6 stref, natomiast autobusem + pociągiem przez Broumov naliczyłem 7 stref. Z tego wynikałoby, że cena biletu nie będzie taka sama. Inny przykład: z Hostinnégo na Pomezní Boudy można jechać kilkoma autobusami z przesiadkami w Rudníku i Mladých Bukach (7 stref), ale niejednokrotnie szybciej wychodzi dojazd pociągiem do Trutnova i tam przesiadka na autobus (9 stref). Czyli przy zakupie biletu należałoby chyba w takich sytuacjach podać miejsce/miejsca przesiadek (?).


Jak to dokładnie jest to by trzeba popatrzeć na te wyklejone na przystankach mapki. Tam są podane ceny od danego przystanku do innych. Zawsze można kupując bilet, a mając chęć na większy "skok w bok" powiedzieć, że się chce bilet przez jakąś tam miejscowość. Ja często korzystam z komunikacji na Broumovsku, Policku i Nachodsku, nie spotkałem się, by ktoś się zbytnio tym biletom przyglądał, czy czasem nie jedzie się przez większą liczbę "oczek". Oczywiście zachowując jakąś tolerancję. Przy różnicy 2 czy 4 koron w cenie biletu nikt się nie czepia.

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 4195
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Baza wypadowa w Góry Stołowe, Orlickie i Bystrzyckie.

Postautor: Pudelek » 18-10-2016 11:16

Odświeżę temat. Zastanawiam się nad trasą z Kudowy do Suchego Dolu pod Broumovskimi stenami. Jak zrozumiałem - muszę podać strefę 366 i zapłacę wtedy 34 korony jak wynika z tej mapy?

http://www.oredo.cz/files//Tarifni%20ma ... Cermna.jpg

Płacę normalnie koronami u kierowcy w pierwszym autobusie i potem w kolejnych oraz pociągach już jadę na tym samym bilecie? Z czeskiej strony zrozumiałem, że nie liczy się ilość stref, ale eena.. czyli ze strefy 301 kupująć za 30 koron mogę pojechać zarówno do Polic jak i do Machova (ta sama cena strefy od Kudowy - 30 - ale ilość stref może być różna)?
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 4195
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Baza wypadowa w Góry Stołowe, Orlickie i Bystrzyckie.

Postautor: Pudelek » 06-11-2016 12:41

Miałem okazję skorzystać ostatnio z komunikacji w kraju kralovohradeckim i powiem, że kicha z tymi biletami... też jest konieczna odpowiednia karta, której turysta zagraniczny zazwyczaj z naturalnych powodów nie posiada. Pozostaje mu zatem kupować standardowe bilety jednorazowe - a to mam też w Polsce, więc żadna nowość ;) Aha, do tego korzystanie z ichniejszej karty IREDO trwa znacznie dłużej niż kupienie zwykłego biletu za gotówkę - czytniki potrafią skanować taką kartę kilka sekund, czasem konieczne było przykładanie kilkukrutnie karty aż wreszcie załapała. O ile mi kupienie biletu zajeło zazwyczaj 5-10 sekund, to z kartą nawet minutę. W efekcie prawie spóźniłem się na przesiadkę ;)

Oczywiście plany na przystankach pokazują cenę biletu skomunikowanego - i o ile z Machova do Kudowej jest to 30 koron, to kupując pojedyńcze już około 45-ciu... dobrze, że miałem zapas.
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/


Wróć do „Turystyka - pieszo i ogólnie”