Odbudowa linii kolejowej w Górach Sowich

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Leuthen
stary wyga
Posty: 1463
Rejestracja: 04-07-2011 09:14
Lokalizacja: Wrocław

Odbudowa linii kolejowej w Górach Sowich

Postautor: Leuthen » 26-07-2015 17:22

Wiadomość z wtorku:

"Za 80 mln zł odbudowana zostanie linia kolejowa w Górach Sowich. O przyznaniu unijnej dotacji zdecydowały gminy aglomeracji wałbrzyskiej. Górska trasa uznawana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce.

Ostatni pociąg przejechał tędy 20 lat temu. Część linii przetrwała dzięki opiece Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego i gminie Walim. Teraz organizowane są tu zawody w drezynowaniu. Powrót pociągów – zdaniem mieszkańców – przyczyni się do rozwoju turystyki.
Wyremontowany ma zostać 21-kilometrowy odcinek trasy, w tym liczne wiadukty i ponad półtorakilometrowy tunel. Pociągi miałyby jeździć od Jugowic przez Jedlinę do Wałbrzycha i dalej do Świdnicy i Jaworzyny Śląskiej.
Uzdrowisko Jedlina zaplanowało budowę centrum przesiadkowego. Turyści będą mogli odpocząć, napić się wody leczniczej, uczestniczyć w imprezach.
Już podpisano stosowne porozumienie z Polskimi Liniami Kolejowymi. Remont trasy w sierpniu ma zaakceptować Rada Ministrów."

http://wroclaw.tvp.pl/20925336/odbudowa-trasy

Dolnoślązak
stary wyga
Posty: 1732
Rejestracja: 13-06-2008 12:39
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: Dolnoślązak » 26-07-2015 21:23

Powinni zrobić całą trasę przez Sobótkę ale lepsze to niż nic...

Awatar użytkownika
wirek
stary wyga
Posty: 1927
Rejestracja: 12-09-2004 21:43
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: wirek » 27-07-2015 09:59

Z Jugowic do Jedliny :shock: ? Ja miałem nadzieję, że ze Świdnicy do Jugowic :? Przecież to jest ten najbardziej kręty, przebiegający po wiaduktach odcinek. Chyba że 80 mln to za mało na wiadukty

hm0
wędrowiec
Posty: 469
Rejestracja: 26-02-2011 10:13

Postautor: hm0 » 28-07-2015 16:55

Gminy aglomeracji wałbrzyskiej w utylizacji pieniędzy są lepsze od ZUS-u. Jazda pociągiem z Jugowic do Świdnicy przez Wałbrzych (przy okazji pominęli w reaktywacji Zagórze Śląskie), ze zmianami kierunku jazdy w Jedlinie Zdrój i na Wałbrzychu Głównym, będzie trwała ponad godzinę. Tymczasem obecnie z Jugowic do Świdnicy można dojechać w 25-30 minut... rowerem. :)
Jak mówił pewien kelner: "To się nadaje do gazet".:)

Human
stary wyga
Posty: 1076
Rejestracja: 09-10-2011 23:56
Lokalizacja: Breslau

Postautor: Human » 29-07-2015 09:45

wirek pisze:Z Jugowic do Jedliny :shock: ? Ja miałem nadzieję, że ze Świdnicy do Jugowic :? Przecież to jest ten najbardziej kręty, przebiegający po wiaduktach odcinek. Chyba że 80 mln to za mało na wiadukty


Znajomy architekt i konserwator sztuki stwierdził, że te wiadukty nadają się głównie do rozebrania i zbudowania od nowa. Więc 80 mln to zdecydowanie za mało.

Awatar użytkownika
wirek
stary wyga
Posty: 1927
Rejestracja: 12-09-2004 21:43
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: wirek » 29-07-2015 11:53

3 lata temu szedłem torami z Jedliny do Świdnicy. Zaraz za wiaduktem koło Glinicy musiałem zejść z torów i trochę żółtym, trochę na czuja przeszedłem w okolice Jugowic, bo tory były zarośnięte kompletnie. Przed Jugowicami wróciłem na tor i dalej dało się iść normalnie. Z kolei koło Zagórza, w okolicach wiaduktu do Niedźwiedzic tor był całkowicie podtopiony. Wiadukty rzecz jasna nie nadają się do przejechania czymś cięższym niż drezyna. Niektóre belki zostały przez debilstwo popalone. Ale miałem nadzieję, że 80 mln na taką linię wystarczy :? Trasa Jugowice - Jedlina - Wałbrzych - Jaworzyna - Świdnica to chyba najbardziej poroniony produkt turystyczny dekady.

hm0
wędrowiec
Posty: 469
Rejestracja: 26-02-2011 10:13

Postautor: hm0 » 29-07-2015 12:26

wirek pisze:Trasa Jugowice - Jedlina - Wałbrzych - Jaworzyna - Świdnica to chyba najbardziej poroniony produkt turystyczny dekady.


IMO, koncepcji ponownego uruchomienia przejazdów osobowych pomiędzy Wrocławiem a Sobótką nie przebili. :)

Awatar użytkownika
Krzysztof63
podróżnik
Posty: 233
Rejestracja: 10-08-2013 11:18
Lokalizacja: Świdnica

Postautor: Krzysztof63 » 31-07-2015 18:32

Human pisze:Znajomy architekt i konserwator sztuki stwierdził, że te wiadukty nadają się głównie do rozebrania i zbudowania od nowa. Więc 80 mln to zdecydowanie za mało.

Chyba trochę słabo orientuje się w temacie. Całą linia została solidnie wyremontowana tuż przed wstrzymaniem ruchu osobowego, w tym wszystkie wiadukty. Na "teraz" tylko jeden jest w stanie złym i wymaga remontu, reszta w zasadzie potrzebuje tylko malowania. Torowisko i tak wymaga wymiany, w paru miejscach brakuje szyn, ale największym problemem jest osunięty nasyp koło Zagórza Śl.

Trzeba mieć na uwadze, że linia ta powinna być utrzymywana wyłącznie ze względów krajobrazowo - historycznych, bo jej ekonomicznie funkcjonowanie nie ma żadnego logicznego uzasadnienia.

Sam artykuł jest wyjątkowo mętnie napisany i jest przede wszystkim dowodem na nieuctwo większości dziennikarzy, szczególnie tzw. mediów lokalnych.
Góry Sowie nie są tym, czym się wydają ...

hm0
wędrowiec
Posty: 469
Rejestracja: 26-02-2011 10:13

Postautor: hm0 » 31-07-2015 19:55

Szedłem tą linią ok. 2000 roku i już wtedy jej stan był tragiczny. Jeśli wtedy wiadukty były "świeżo" po remoncie, to teraz na pewno nie jest lepiej. Reaktywacja tej linii jest bez sensu ze względu na ukształtowanie terenu - w dolinie Bystrzycy wsie są rozciągnięte i tylko osoby mieszkające przy stacjach korzystałyby z transportu kolejowego, a jeśli radzą sobie tyle lat bez niego, to trudno będzie je przekonać do przesiadki z samochodów czy z często kursujących busów dysponujących kilkunastoma przy głównej drodze a nie kilkoma przystankami na zboczach i bez parkingów. Do tego po uruchomieniu linii będą duże koszty jej utrzymania w ruchu (odśnieżanie, stabilizacja zboczy, odwadnianie), jak to bywa w górach.

Human
stary wyga
Posty: 1076
Rejestracja: 09-10-2011 23:56
Lokalizacja: Breslau

Postautor: Human » 01-08-2015 19:22

Krzysztof63 pisze:Chyba trochę słabo orientuje się w temacie. .


Fakt, przecież on tylko napisał własny doktorat z tamtejszej niemieckiej architektury :wink:

Awatar użytkownika
voi-vod
obieżyświat
Posty: 658
Rejestracja: 22-09-2008 22:25
Lokalizacja: Sobótka

Postautor: voi-vod » 02-08-2015 08:24

Human pisze:
Fakt, przecież on tylko napisał własny doktorat z tamtejszej niemieckiej architektury :wink:


Możesz podać namiary: tytuł, nazwisko autora. Chętnie poczytam.
"Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem"

"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."

Awatar użytkownika
Krzysztof63
podróżnik
Posty: 233
Rejestracja: 10-08-2013 11:18
Lokalizacja: Świdnica

Postautor: Krzysztof63 » 02-08-2015 09:01

Human pisze:Fakt, przecież on tylko napisał własny doktorat z tamtejszej niemieckiej architektury

Nie jest wielkim problemem dotrzeć do opracowań na temat rewitalizacji tej linii. Nie trzeba do tego doktoratu.
Góry Sowie nie są tym, czym się wydają ...

Human
stary wyga
Posty: 1076
Rejestracja: 09-10-2011 23:56
Lokalizacja: Breslau

Postautor: Human » 02-08-2015 11:31

Znaczy, że podbudowy wiaduktów odbudowali? Czy same konstrukcje stalowe? Bo sypią się podbudowy.

voi-vod- proszę bardzo- Dr inż. arch. Piotr Kmiecik- Architektura Dzierżoniowa XIX wieku. Niestety książkę (opartą o doktorat) wydała wrocławska FOMT i całkiem spieprzyli w druku ilustracje i wykresy. Wyszła jedna wielka pixeloza.


Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość