Kamienna kolej
Rozpoczęła się odbudowa linii kolejowej Ścinawka Średnia – Tłumaczów. Na łamach tygodnika „Gazeta Noworudzka” wielokrotnie informowaliśmy o planach odbudowy linii kolejowej na trasie Tłumaczów – Ścinawka Średnia. Pomysł odbudowy torowiska powrócił kiedy okazało się, że w Tłumaczowie będzie wydobywany melafir.
Poznańska firma Strateg Capital w miejscowym kamieniołomie ma wydobywać rocznie ponad 2 mln ton urobku. Odtworzenie tego odcinka linii kolejowej to jedyna szansa na nie dopuszczenie do kompletnego zniszczenia lokalnych dróg.
Przed kilkoma laty władze gminy Radków sprzedały za ponad 2 mln zł tereny po byłej linii kolejowej na odcinku Ścinawka Górna – Tłumaczów. Wówczas prywatny inwestor zobowiązał się do odtworzenia tego odcinka linii kolejowej. Pierwsze efekty już widać. Burmistrz Radkowa uważa, że powstanie kamieniołomu to dobry interes dla gminy. – Korzyści z budowy ponad 8 km odcinka torowiska, poza finansowymi, to przede wszystkim ochrona dróg, ochrona środowiska, a także zakładana możliwość odtworzenia pasażerskiego połączenia kolejowego z Czechami – wymienia. Podkreśla, że gmina Radków zarobi również na corocznych podatkach oraz opłatach eksploatacyjnych.
Wydobycie melafiru w tłumaczowskim kamieniołomie ma się rozpocząć na początku przyszłego roku. Docelowo ma w nim znaleźć pracę ok 100 osób. Już teraz poznańska firma Strateg Capital rozpoczęła roboty. Porządkuje blisko 8 kilometrowy odcinek nasypów, na których ponownie będą zamontowane tory. Szacowany koszt odbudowy tej linii kolejowej to blisko 23 mln zł.
Nie wykluczone, że w najbliższych latach odtworzony też będzie odcinek do samej granicy z Czechami. Odbudową ponad kilometrowego odcinka torowiska, łączącego Tłumaczów z przygranicznymi Otovicami zajmie się samorząd województwa.
[Karolina Kołodziejczyk – Gazeta Noworudzka]
cytat za www.naszesudety.pl
Coś dla MK
Coś dla MK
"Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem"
"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."
"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."
Re: Coś dla MK
Moim zdaniem uruchomienie przewozów towarowych jest realne.
Jednak przewozy pasażerskie to już czysta dziennikarska fantazja.
Jednak przewozy pasażerskie to już czysta dziennikarska fantazja.
- Ariel Ciechański
- obieżyświat
- Posty: 846
- Rejestracja: 17-11-2008 10:54
- Lokalizacja: Skierniewice
Re: Coś dla MK
tomaszll pisze:Moim zdaniem uruchomienie przewozów towarowych jest realne.
Jednak przewozy pasażerskie to już czysta dziennikarska fantazja.
Raczej tak. Dla towarowego wystarczy znacznie tańsza infrastruktura na 20 km/h
Re: Coś dla MK
tomaszll pisze:Moim zdaniem uruchomienie przewozów towarowych jest realne.
Jednak przewozy pasażerskie to już czysta dziennikarska fantazja.
może i fantazja nie wiemy jednak jakie warunki zostały postawione przez lokalne władze inwestorowi.
"Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem"
"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."
"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."
Pociągiem do Czech
Po wielu latach złotoustych obiecanek, przejazdów czeskim szynobusem do Szklarskiej Poręby, który udowadniał, że można tędy jeździć, w Jakuszycach uroczyście uruchomiono budowę szlaku szynowego Szklarska Poręba – Harrachov.
Stało się to możliwe po przejęciu 13 kilometrów szlaku od PKP przez urząd marszałkowski i przekazaniu w zarząd Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei. Jest to już druga trasa kolejowa której właścicielem stał się urząd marszałkowski i jedna z najtrudniejszych w eksploatacji w Polsce. Jednocześnie kilkunastokilometrowa trasa do granicy i dalej do Tanvaldu w Czechach to turystycznie i widokowo prawdziwa uczta.
Samorząd Województwa jest teraz właścicielem i inwestorem na tym odcinku i korzysta z dotacji unijnej w "Programie Operacyjnym Wspólnoty Transgranicznej Czechy-Polska 2007-2013" wykona remont zamkniętej linii kolejowej.
Wykonawcą prac jest wyłoniona w przetargu wrocławska firma DOLKOM S.A. Przewidywany koszt zerwania starych szyn, wykonania nasypów, konstrukcji inżynieryjnych jak mosty i przepusty i położenie nowego torowiska to około 12 milionów złotych. Zgodnie z umową gotowe torowisko zostanie oddane do użytku do końca listopada.
Wstęgę przecinali i łopatą pomalowaną na złoto symboliczne dołki wykopali: marszałek dolnośląski Marek Łapiński, wicehetman Kraju Libereckiego, Martin Seb oraz wicemarszałek Piotr Borys.
- Jak obiecaliśmy linia kolejowa ze Szklarskiej Poręby do Tanwaldu a może i do Pragi będzie uruchomiona w tym roku – mówił Piotr Borys - 85 procent wartości inwestycji pochodzić będzie z programu Polska-Czechy, reszta to nasz wkład własny. Wykorzystanie tej linii będzie w znacznym stopniu zależało od remontu odcinka Jelenia Góra – Wałbrzych, który ma się odbyć w najbliższych latach. Niezbędne jest skrócenie czasu przejazdu z ponad 3 godzin do maksymalnie 2 godzin.
- Zawarliśmy już porozumienie z polską stroną o przejazdach na trasie do Tanvaldu. Ale docelowo chcemy, żeby pociągi jeździły do Liberca – mówił wicehetman Martin Seb – na tej trasie planujemy przejazd pięciu pociągów dziennie. Myślę, że regularne połączenia ruszą wiosną przyszłego roku. Czesi obiecują też pomoc DSSDiK przy zimowym utrzymaniu szlaku, kiedy najprawdopodobniej potrzebny będzie specjalny skład odśnieżający tory.
za www.naszesudety.pl
Po wielu latach złotoustych obiecanek, przejazdów czeskim szynobusem do Szklarskiej Poręby, który udowadniał, że można tędy jeździć, w Jakuszycach uroczyście uruchomiono budowę szlaku szynowego Szklarska Poręba – Harrachov.
Stało się to możliwe po przejęciu 13 kilometrów szlaku od PKP przez urząd marszałkowski i przekazaniu w zarząd Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei. Jest to już druga trasa kolejowa której właścicielem stał się urząd marszałkowski i jedna z najtrudniejszych w eksploatacji w Polsce. Jednocześnie kilkunastokilometrowa trasa do granicy i dalej do Tanvaldu w Czechach to turystycznie i widokowo prawdziwa uczta.
Samorząd Województwa jest teraz właścicielem i inwestorem na tym odcinku i korzysta z dotacji unijnej w "Programie Operacyjnym Wspólnoty Transgranicznej Czechy-Polska 2007-2013" wykona remont zamkniętej linii kolejowej.
Wykonawcą prac jest wyłoniona w przetargu wrocławska firma DOLKOM S.A. Przewidywany koszt zerwania starych szyn, wykonania nasypów, konstrukcji inżynieryjnych jak mosty i przepusty i położenie nowego torowiska to około 12 milionów złotych. Zgodnie z umową gotowe torowisko zostanie oddane do użytku do końca listopada.
Wstęgę przecinali i łopatą pomalowaną na złoto symboliczne dołki wykopali: marszałek dolnośląski Marek Łapiński, wicehetman Kraju Libereckiego, Martin Seb oraz wicemarszałek Piotr Borys.
- Jak obiecaliśmy linia kolejowa ze Szklarskiej Poręby do Tanwaldu a może i do Pragi będzie uruchomiona w tym roku – mówił Piotr Borys - 85 procent wartości inwestycji pochodzić będzie z programu Polska-Czechy, reszta to nasz wkład własny. Wykorzystanie tej linii będzie w znacznym stopniu zależało od remontu odcinka Jelenia Góra – Wałbrzych, który ma się odbyć w najbliższych latach. Niezbędne jest skrócenie czasu przejazdu z ponad 3 godzin do maksymalnie 2 godzin.
- Zawarliśmy już porozumienie z polską stroną o przejazdach na trasie do Tanvaldu. Ale docelowo chcemy, żeby pociągi jeździły do Liberca – mówił wicehetman Martin Seb – na tej trasie planujemy przejazd pięciu pociągów dziennie. Myślę, że regularne połączenia ruszą wiosną przyszłego roku. Czesi obiecują też pomoc DSSDiK przy zimowym utrzymaniu szlaku, kiedy najprawdopodobniej potrzebny będzie specjalny skład odśnieżający tory.
za www.naszesudety.pl
"Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem"
"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."
"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."
Coś dla MK
A będą połączenia kolejowe między Szklarską Porębą a Jelenią Górą?
Re: Coś dla MK
Narazie są to chyba i będą.Coś tam poprawiali przy torach bo widocznie dostali kasę.Fadel pisze:A będą połączenia kolejowe między Szklarską Porębą a Jelenią Górą?