kolej PEC-SPINDLERUV-KARPACZ

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Awatar użytkownika
Apollo
Moderator
Posty: 3021
Rejestracja: 17-03-2005 00:08
Lokalizacja: Wrocław

kolej PEC-SPINDLERUV-KARPACZ

Postautor: Apollo » 12-03-2014 00:23

Brzmi jak science-fiction:
Propojit Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou a polskou Karpacz vlakem může vypadat jako plán z jiného světa, přesně s tím ale společnost GW Train Regio počítá v projektu Úpa Expres 2020. Hlavním problémem je obrovská finanční náročnost. Bez dotací z Evropské unie vize nemá naději na úspěch.

więcej

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1067
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 12-03-2014 02:15

Ambitna firma z tej GWTR. A tymczasem sami nawet nie mają kasy, żeby zainwestować w jakiś lepszy tabor i jeżdżą najgorszymi złomami. Pewnie liczą, że samorządy za pieniądze Unii Europejskiej wybudują im tunele pod górami, a oni będą śmigać swoimi 810-tkami... :lol:

hm0
wędrowiec
Posty: 470
Rejestracja: 26-02-2011 10:13

Postautor: hm0 » 12-03-2014 10:19

W tym roku oprócz wczesnej wiosny mamy wczesny prima aprilis. ;)

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1067
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 12-03-2014 21:05

Podejrzewam, że Czechom zależy przede wszystkim na przedłużeniu linii kolejowej z Trutnova do Svobody nad Úpou dalej do Pecu pod Sněžkou, a tunel do Karpacza dokoptowali do projektu głównie dlatego, że łatwiej w ten sposób uzyskać pieniądze z Unii Europejskiej. Nawet projekt odcinka do Pecu jest bardzo ambitny - jak wynika z mapy, prawie cała trasa powyżej Hornego Maršova ma biec w tunelach:

Obrazek
Źródło: http://www.trutnovinky.cz/index.php?gid=38427

Tutaj z kolei można obejrzeć filmik z wizualizacjami kolei: http://www.vychodnikrkonose.cz/index.ph ... ew=article

Poważne plany przedłużenia linii kolejowej kończącej się w Svobodzie były już 100 lat temu (zaczęto je snuć już od momentu oddania do użytku tej trasy w 1871 r.). Z tym że linia miała kończyć się w Velkiej Úpie, która była wówczas większą miejscowością, a Pec był jej częścią (odwrotnie niż jest teraz). Kolej była nawet zaznaczana na niektórych ówczesnych mapach turystycznych:

Obrazek

Prawdopodobnie wybuch I wojny światowej przekreślił te plany, podobnie jak wielu innych ambitnych przedsięwzięć kolejowych w Karkonoszach, nawet wyprowadzających na grzbiet gór, żeby wymienić choćby linię kolejową z Cieplic do hotelu nad Śnieżnymi Kotłami czy na Równię pod Śnieżką (w przypadku tej drugiej trasy rozpoczęto już pierwsze konkretne prace nad projektami i finansowaniem).


Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość