Czy to koniec kolei w Głuchołazach ? - Góry Opawskie

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
opawski1
wędrowiec
Posty: 380
Rejestracja: 02-09-2013 10:44
Lokalizacja: Prudnik

Czy to koniec kolei w Głuchołazach ? - Góry Opawskie

Postautor: opawski1 » 28-03-2014 16:32

Kilka dni temu w czeskich serwisach informacyjnych pojawiła się zła wiadomość. 14 czerwca br. może być ostatnim dniem kiedy to przez Głuchołazy przejedzie czeski pociąg na tranzytowej linii Krnov - Jesenik. Kraj morawsko-śląski ogłosił, że od 15 czerwca nie będzie finansował połączenia. Powodem tego są wysokie opłaty za tranzyt i bardzo zły stan techniczny linii, która na polskim odcinku należy do PKP (w niektórych miejscach są ograniczenia do 30 km/h, nie może odbywać się ruch towarowy). Czesi płacą 5 milionów koron rocznie (ok. 800 tys. złotych). Linia funkcjonuje jeszcze na podstawie dekretu Bolesława Bieruta z 1948 r. Jeżeli ministerstwo transportu nie przejmie finansowania pociągów, a PKP nie podejmie się remontu, to Głuchołazy pozostaną bez połączenia kolejowego. A przecież z linii mogliby korzystać turyści przyjeżdżający na wypoczynek w Góry Opawskie. Starano się o remont przystanku w Pokrzywnej ale PKP niedawno odrzuciło propozycję gminy...
Poniżej kilka moich fotografii z linii:

Obrazek
Tory pod Grodową Górą w Głuchołazach

Obrazek
Złoty Potok i most kolejowy w Moszczance

Obrazek
Na moście w Głuchołazach Zdroju

Obrazek
Tory na granicy państwa koło Wieszczyny

Obrazek
Czeski pociąg zbliżający się do granicy państwa koło Wieszczyny
MOJA STRONA O GÓRACH OPAWSKICH: http://www.goryopawskie.eu/

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 3497
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Postautor: Pudelek » 28-03-2014 16:44

pewno polska strona będzie wolała nic nie zarobić, niż obniżyć opłaty choć o złotówkę...
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
baniak
wędrowiec
Posty: 487
Rejestracja: 05-09-2006 19:52
Lokalizacja: Śnieżnicka Kraina(Stronie Śląskie)

Postautor: baniak » 14-04-2014 18:44

Wolne przewodnictwo-Śnieżnicka Kraina

cezaryol
bardzo stary wyga
Posty: 2341
Rejestracja: 23-03-2007 19:32
Lokalizacja: Opole

Postautor: cezaryol » 14-04-2014 19:53

Autor artykułu słusznie zauważa,że to rok wyborczy. Ale patrząc realnie, ile osób, które będą uczestniczyć w wyborach będzie zainteresowane tym połączeniem? Może to jednek nie kiełbasa wyborcza. Kolejna kwestia to Wrocław -miasto, które raczej ciąży ku Sudetom Środkowym i Zachodnim, więc to połączenie też może okazać się dla przewoźnika nieopłacalne i skończy jak połączenie z Opola.

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1057
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 14-04-2014 20:43

A gdyby tak przedłużyć szynobusy w relacjach z Brzegu i Opola do Nysy dalej do Głuchołaz-Zdroju? Prędkość max. dla szynobusów na całym odcinku z Nowego Świętowa do Głuchołaz wynosi 60 km/h (źródło), czyli jest całkiem niezła, konieczny byłby tylko remont krótkiego odcinka z Głuchołaz do Głuchołaz-Zdroju, ewentualnie budowa nowego przystanku Głuchołazy Miasto na linii do Jeseníka. W Głuchołazach szynobusy powinny być skomunikowane ze składami czeskimi, w Nysie z pociągami do Opola lub Brzegu, a w Brzegu do/z Wrocławia. Wydaje mi się, że takie połączenie powinno cieszyć się wystarczającym zainteresowaniem - na co dzień głównie wśród mieszkańców dojeżdżających do pracy, szkoły itd. w Nysie, w święta byłyby to też dalsze relacje z Wrocławia lub Opola do Głuchołaz (w Góry Opawskie) lub dalej do Czech.

Prawdę mówiąc nie za bardzo rozumiem, dlaczego władze województwa opolskiego do tej pory nie pokusiły się o odtworzenie tego połączenia.

cezaryol
bardzo stary wyga
Posty: 2341
Rejestracja: 23-03-2007 19:32
Lokalizacja: Opole

Postautor: cezaryol » 14-04-2014 20:50

Hazmburk pisze:Prawdę mówiąc nie za bardzo rozumiem, dlaczego władze województwa opolskiego do tej pory nie pokusiły się o odtworzenie tego połączenia.

Bo wdrażająintensywnie program "Rodzina na Swoim" ( ale po swojemu ). Offtop,ale trudno było się powstrzymać :) Choć emotikon powinien wyglądać raczej tak :cry:

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Re: Czy to koniec kolei w Głuchołazach ? - Góry Opawskie

Postautor: Michał » 14-04-2014 22:26

opawski1 pisze: Starano się o remont przystanku w Pokrzywnej ale PKP niedawno odrzuciło propozycję gminy...


W Pokrzywnej stoi jakiś zabytkowy wagon z końca XIX w, który PKP wystawiła na sprzedaż.

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 1972
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Postautor: Michał » 14-04-2014 22:30

Hazmburk pisze:A gdyby tak przedłużyć szynobusy w relacjach z Brzegu i Opola do Nysy dalej do Głuchołaz-Zdroju?


Pomysł był wałkowany bambilion razy przez rozmaite komitety, fora i samorządy, zawsze kończyło się tym, że marszałek nie ma tyle środków, za mało szynobusów itp, itd :-(
Po 2015 mają przyjść dodatkowe szynobusy, może wtedy coś zrobią w tej materii, tym bardziej, że są naciski samorządów. O ile do tego czasu nie rozbiorą torów i stacji w Głuchołazach.

cezaryol
bardzo stary wyga
Posty: 2341
Rejestracja: 23-03-2007 19:32
Lokalizacja: Opole

Postautor: cezaryol » 14-04-2014 22:32

Michał pisze: O ile do tego czasu nie rozbiorą torów i stacji w Głuchołazach.

Budynek stacji Zdrój wyburzyli już dawno, więc można spodziewać się niespodziewanego.

Awatar użytkownika
baniak
wędrowiec
Posty: 487
Rejestracja: 05-09-2006 19:52
Lokalizacja: Śnieżnicka Kraina(Stronie Śląskie)

Postautor: baniak » 04-05-2014 15:48

Wolne przewodnictwo-Śnieżnicka Kraina


Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość