Od grudnia bezpośrednie pociągi ze Szklarskiej do Liberca

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1158
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Od grudnia bezpośrednie pociągi ze Szklarskiej do Liberca

Postautor: Hazmburk » 20-02-2015 13:54

Ta informacja powinna ucieszyć...

"Kraj liberecki w Czechach ogłosił, że od nowego rozkładu jazdy wprowadzi bezpośrednie pociągi z Liberca do Szklarskiej Poręby. Na Kolei Izerskiej pojawią się także nowoczesne zespoły trakcyjne.

Jak dotąd, najdalej w głąb Czech ze Szklarskiej Poręby Górnej można dojechać do Kořenova. I choć przesiadki na sieci czeskich kolei są bardzo dobrze zorganizowane, to wciąż jest to spora niedogodność. Problemem jest także stan taboru. Przewoźnik GW Train Regio, po okresie dzierżawienia jednostek od Kolei Dolnośląskich, zdecydował się na prowadzenie ruchu w oparciu o dwa wagony motorowe typu 810 i jeden doczepny Btax780. Są to stare jednostki, przez Czechów humorystycznie zwane technopárty. W kraju libereckim są już niemal w całości zastąpione przez SZT RS1 Stadlera (czeska nazwa handlowa RegioSpider). „Regionalne pająki”, zakupione częściowo ze środków samorządu krajowego, są wyprodukowane w wersji górskiej, dedykowanej specjalnie Kolei Izerskiej. Bez problemu mogą wjechać na jej zębaty odcinek, jednak nie były tam dotąd wyprawiane z uwagi na brak dopuszczenia do ruchu na sieci PKP PLK. Ponadto, jednostki te zakupiono częściowo w ramach unijnego Programu Operacyjnego Doprava („Transport”), którego warunki przewidywały użycie taboru na terenie kraju libereckiego, a więc nie w Polsce.

Mimo mankamentów linia cieszy się dużą popularnością, szczególnie w zimie. Podróżni z obu państw dojeżdżają najczęściej do Jakuszyc, gdzie znajduje się jedno z najważniejszych centrów narciarstwa biegowego w Europie Środkowej. Jak podaje GW Train Regio,między 2012 a 2014 r. liczba pasażerów wzrosła o 46 proc. Np. w sierpniu 2014 r. z pociągów przewoźnika korzystało 1000 osób dziennie.

Kraj liberecki, uważany za jeden z najbardziej prokolejowych w Republice Czeskiej, od dawna starał się zmniejszyć wady przewozów na Kolei Izerskiej. Nie jest to niczym dziwnym – wystarczy krótka obserwacja stacji Jakuszyce i Harrachov, by zorientować się, że to z Czech przybywa zdecydowana większość pasażerów. Narciarstwo biegowe jest jedną z narodowych rozrywek Czechów i dlatego dojazd do Jakuszyc ma dla czeskich władz znaczenie niemal strategiczne.

14 lutego liberecki hetman (odpowiednik wojewody) ogłosił, że wszelkie trudności prawne i organizacyjne udało się przezwyciężyć, dzięki czemu od kolejnego rozkładu jazdy Kolej Izerska przejdzie ogromne zmiany. Planowane jest wprowadzenie:

• wytrasowania wszystkich pociągów w relacji Liberec-Szklarska Poręba Górna
• dwugodzinnego taktu pociągów, w sezonie częstszego, być może godzinnego
• obsługi wyłącznie zespołami RegioSpider
• przejęcie przewozów przez České dráhy
• dostępności wszystkich ofert Českých drah na odcinku od Szklarskiej Poręby.

Jeżeli zapowiedzi te zostaną spełnione, to Kolej Izerska powyżej Szklarskiej Poręby stanie się najlepiej obsługiwaną linią Dolnego Śląska, a do Czech będzie kursowała znacznie większa liczba pociągów niż do Polski.

Wątpliwości budzi kwestia płatności za bilety po polskiej stronie. Zgodnie z prawem musi to być możliwe w polskiej walucie. Nie wiadomo, czy będzie tak można zapłacić za bilet np. do Pragi czy też tylko do Jakuszyc, ale na zniżkę grupową Českých drah. Być może, że płacąc w złotych otrzymamy tylko podstawowy bilet najdalej do Harrachova".

Link do źródła: http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... oreby.html

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 4191
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Postautor: Pudelek » 20-02-2015 16:33

jeżeli trzeba będzie kupić dwa bilety - jeden w złotówkach do Harrachova, a potem w koronach u konduktora dalej (bo przecież nie ponownie w złotych) to już widzę reakcje ludzi :D

ale poza tym to świetna wiadomość!
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1158
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 20-02-2015 18:52

Być może nastąpi powrót do klasycznego rozwiązania z "przejściówką" (tak jak to funkcjonuje np. na przejściu Międzylesie - Lichkov). Możliwa jest też specjalna, odrębna taryfa przy przejazdach transgranicznych, tak jak to ma miejsce na pograniczu czesko-niemieckim w kraju libereckim i usteckim (bilety według tej taryfy na całej linii można zakupić w obu walutach). Większość pewnie nadal będzie wysiadać w Harrachovie, przy dalszych podróżach zwykle najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem będzie bilet Euro-Nysa. Nie biorę tu pod uwagę np. Pragi, bo do Pragi pociągiem z Harrachova jeżdżą tylko masochiści (tak, nawet w Czechach zdarzają się masochiści w pociągach...).

Dolnoślązak
bardzo stary wyga
Posty: 2208
Rejestracja: 13-06-2008 12:39
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: Dolnoślązak » 20-02-2015 21:22

Ostatnio gdy jechałem ze Szklarskiej do Harrachova miła pani konduktor (czeska) skasowała tylko do Jakuszyc Gr. bez żadnych przejściówek i innych dopłat :wink:

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 4191
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Postautor: Pudelek » 20-02-2015 23:01

pamiętam jak kiedyś jeździłem ze Zwardonia na Słowację... to nie tak dobry przykład, bo tam to ostatnia stacja zaraz przy granicy. Ale gdy się kupowało bilet po polskiej stronie to standardowo "przejściówka" graniczna - z 10 zł. Po jakimś czasie można też było kupić od razu bilet do najbliższych słowackich stacji - ceny "promocyjne", choć oczywiście droższe sporo niż według słowackiej taryfy.

Wszystko się skończyło, gdy w Zwardoniu zamknęli kasę - słowaccy konduktorzy zaczęli po prostu przychodzić po przekroczeniu granicy i wystawiać wszystko według słowackich stawek :) Wcześniej, gdy polska kasa jeszcze funkcjonowała, sami proponowali, że bilet wypiszą dopiero po swojej stronie, bo po co przepłacać :D

PS>a ten bilet Euro-Nysa można kupić u konduktora?
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1158
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 20-02-2015 23:17

Dolnoślązak pisze:Ostatnio gdy jechałem ze Szklarskiej do Harrachova miła pani konduktor (czeska) skasowała tylko do Jakuszyc Gr. bez żadnych przejściówek i innych dopłat :wink:

Prawidłowo zrobiła. Taki bilet ważny jest do Harrachova. Na połączeniach obsługiwanych wspólnie z GWTR (tu i na Trutnovie) są nieco inne zasady taryfowe i nie ma "przejściówki".

Pudelek pisze:a ten bilet Euro-Nysa można kupić u konduktora?

Można, zarówno u polskiego, jak i czeskiego.

hm0
wędrowiec
Posty: 497
Rejestracja: 26-02-2011 10:13

Postautor: hm0 » 22-02-2015 17:34

Teraz województwo dolnośląskie nie obsługuje połączeń kolejowych pomiędzy Szklarską P. Grn. a Harrachowem? Pamiętam, że widziałem na linii szynobusy KD.

Dolnoślązak
bardzo stary wyga
Posty: 2208
Rejestracja: 13-06-2008 12:39
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: Dolnoślązak » 22-02-2015 19:22

Jeżdzą czeskie motoraki i to od dawna.

hm0
wędrowiec
Posty: 497
Rejestracja: 26-02-2011 10:13

Postautor: hm0 » 23-02-2015 09:30

A kto za to płaci? :)


Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”