Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Gdzie jechać? Jak dojść? Co zobaczyć? O turystyce w Sudetach.
Leuthen
bardzo stary wyga
Posty: 2183
Rejestracja: 04-07-2011 09:14
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Leuthen » 25-02-2020 04:13

Pudelek pisze:Wikipedia też podaje, iż Ciszyca to część gminy Mysłakowice. No chyba, że są dwie Ciszyce...

Lech pisze:Wikipedia wprowadza w błąd. Siedzę w temacie od wielu lat i dawno to wyjaśniłem. To są Kowary. Zresztą niemiecka Wikipedia podaje: "Schloss Ruhberg (polnisch Pałac w Ciszycy) ist ein Schloss in Schmiedeberg (Kowary)". zobacz tu > https://de.wikipedia.org/wiki/Schloss_Ruhberg

Lech pisze:Zobacz też zabytki w Kowarach > https://pl.wikipedia.org/wiki/Zabytki_w_Kowarach

Oprócz wybiórczego traktowania wikipedii przez pewnego forumowicza (którego ponoć uwielbiam się czepiać :mrgreen: ) powyższa wymiana myśli stanowi dla mnie kolejny dowód na to, że w internetowej encyklopedii panuje bałagan, hasła są czasem ze sobą sprzeczne i nie stanowią silnego argumentu w dyskusji, o czym by nie był dyskurs :D 8)
Terra Tenebrae
Telluris Malus
Quisere Pere Curiatus

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 3772
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Pudelek » 25-02-2020 11:01

To zależy. Wikipedię trzeba potraktować jako normalną publikację z przejrzeniem źródeł. Jest masa dobrych artykułów odpowiednio uźródłowionych, jakich nie znajdziesz gdzie indziej.

A tu się nie dziwię, iż sami sobie zaprzeczają, skoro przeczą sobie mapy oraz GUS i UM w Kowarach. To Wikipedyści mają być mądrzejsi od nich? :D
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1105
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Hazmburk » 22-03-2020 18:28

Pytałem przed kilkoma dniami mieszkankę pałacu Ciszyca, w jakiej znajduje się on miejscowości. Zdecydowanie stwierdziła, że jest to Kostrzyca. A więc tak jak pisał Pudelek - pałac jest w Kostrzycy w gminie Mysłakowice.

Tę informację wspiera szereg innych źródeł, raczej dość wiarygodnych w tym temacie, takich jak "Wykaz urzędowych nazw miejscowości i ich części", granice administracyjne wykreślone na Openstreetmap czy strona Polska-org.pl.

Jedynie zastanawia, być może, występująca w Kostrzycy podwójna numeracja adresowa. Prawdopodobnie we wsi są dwa budynki z adresem ul. Jeleniogórska 38. Przy tym w przypadku pałacu Ciszyca numer 38 jest kontynuacją adresów ul. Jeleniogórskiej w Kowarach.

Być może w ostatnich latach nastąpiła jakaś korekta granicy administracyjnej. Ja jednak nic na ten temat nie słyszałem, Google również nie daje żadnych wyników. Dla mnie to też duże zaskoczenie, bo wcześniej byłem przekonany, że Ciszyca jest częścią Kowar.

Wygląda więc na to, Lechu, że będziesz musiał wysłać wszystkie swoje pisemka jeszcze raz, zmieniając tylko adresata na właściwego :lol:

Aha, przy okazji przyszło mi do głowy, żeby powalczyć o przywrócenie pierwotnej nazwy wzgórza Radziwiłłówka. Chociażby w związku z kontrowersyjnością obecnego patrona góry. Niemiecka nazwa - Ruhberg, czyli po naszemu byłoby tak, jak brzmi obecnie nazwa pałacu i przysiółka - Ciszyca (choć może ktoś zaproponuje lepsze tłumaczenie?). Co ty na to, Lechu? Zapewniam, że ja nie pomylę adresatów... ;)

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 3772
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Pudelek » 22-03-2020 22:04

Ha :D Szczerze pisząc, to ja teraz nie jestem przekonany, czy to jednak nie są Kowary, ale skoro mieszkanka twierdzi inaczej?. Ciekawa dyskusja odbyła się na fotopolsce i polska.org , tam padały różne argumenty, łącznie z tym, że mapa ewidencyjna pokazuje, że pałac leży w Kowarach, natomiast samo wzgórze już w Kostrzycy. Możliwe, że po prostu dawną osadę podzielono i to tak idiotycznie. Przecież "pałac Ciszyca" nie musi leżeć w Ciszycy, logiczne, prawda? :D Takie przypadki się zdarzały, że poszczególne części miejscowości są rozdrobnione...

Z tą kontrowersyjnością nazwy bym nie przesadzał - Radziwiłłowie pałac rozbudowali, wzgórze było częścią kompleksu, więc Radziwiłłówka jest jak najbardziej na miejscu, tym bardziej z punktu widzenia tamtejszych Ruhrbergowiczów i nie mieszałbym do tego wielkiej polityki (choć tu też miałbym nieco inne zdanie niż np. Leuthen :P) ;) Chyba, że przywrócimy nazwę oryginalną, to jestem za :)
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3344
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Lech » 22-03-2020 22:20

Moja odpowiedź poniżej.

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 3772
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Pudelek » 22-03-2020 22:45

Zatem wychodzi na to, że mieszkańcy pałacu nie wiedzą, gdzie mieszkają :D W sumie w Polsce mnie już nic nie zdziwi, ale żeby się później nie okazało, że np. podatki płacili nie do tej gminy co trzeba :D
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1105
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Hazmburk » 22-03-2020 23:34

Pudelek pisze:tam padały różne argumenty, łącznie z tym, że mapa ewidencyjna pokazuje, że pałac leży w Kowarach, natomiast samo wzgórze już w Kostrzycy.

A która mapa ewidencyjna tak pokazuje? Widziałem tylko dyskusję na Fotopolsce i niestety logika tamtych wywodów jest dla mnie mało zrozumiała. A odniesień do źródeł nie widziałem tam żadnych.

Natomiast mapa z Geoportalu (której fragment zamieścił Lech) nie jest żadnym poważnym źródłem w tym temacie - zawiera wiele błędów, tak nazewniczych jak i różnych innych. I wcale też nie musi być aktualna. Już sam zapis: "Ciszyca, część wsi, gm. Kowary..." jest bezsensowny. Skoro gmina Kowary, to część jakiej wsi?

Przysiółek Ciszyca zawiera jedynie dwa gospodarstwa (ul. Jeleniogórska 38 i 40) i na pewno nie został podzielony między dwie miejscowości. Nie znam żadnej mapy, która być pokazywała takie rozwiązanie.

Mieszkańcy Ciszycy raczej powinni być dobrze zorientowani, gdzie mieszkają (pewnie nawet lepiej niż niektórzy urzędnicy), w końcu na jakiś adres dostają pocztę i sami pewnie też wysyłają listy.

A co do zmiany nazwy wzgórza, to napisałem to oczywiście z przymrużeniem oka. Mnie osobiście ona nie razi, a Lechu ma dowód, że nie całkiem zapomniano tam o Radziwiłłach ;)

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 3772
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Pudelek » 22-03-2020 23:44

Niestety, link do tej mapy mi się nie otwiera, pewnie przeciążenie sieci albo mojej sieci, więc teraz nie sprawdzę. Link jest na polska.org

O podziale Ciszycy pisałem jako o całym terenie, a nie wybranych gospodarstw - nawet mapa OSM pokazuje, że tu granica idzie jakoś dziwnie dzieląc las i wzgórze: https://www.openstreetmap.org/relation/ ... 53/15.8143

Skoro gmina Kowary, to część jakiej wsi?

w skład gminy może wchodzić kilka wsi, ale gmina Kowary to przecież tylko miasto
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1105
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Hazmburk » 23-03-2020 00:09

Już znalazłem tę dyskusję na Polska-org.pl jak i mapę. Rzeczywiście, według tej mapy cała Ciszyca przynależy do Kowar (tak samo pokazuje Geoportal). Ale czy ta mapa jest aktualna - za to bym nie ręczył. Przy wejściu na stronę wyświetla się m.in. takie ostrzeżenie: "Dane posiadają zróżnicowany stopień aktualności i szczegółowości".

Dla mnie, wobec sprzecznych wskazań różnych map i dokumentów urzędowych, na razie przesądzająca jest jednak informacja uzyskana od mieszkanki. Ale dla pewności warto by było oczywiście podrążyć temat w różnych urzędach.

I nie mieszajmy przysiółka ze wzgórzem. Nazwa Ciszyca obejmuje właśnie te dwa gospodarstwa, a wzgórze obecnie nawet nazywa się inaczej.

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3344
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Lech » 23-03-2020 08:27

Zarówno z ostatniej rozmowy telefonicznej z pracownikiem Urzędu Miejskiego w Kowarach przed dwoma laty, jak i z wcześniejszej korespondencji mailowej z Urzędem Miejskim w Kowarach wynika, że park i pałac w Ciszycy należą do Kowar. W Gminnej Ewidencji Zabytków Kowar na stronie > https://gez.gisgminny.pl/kowary jest wykazany zespół pałacowo-parkowy Ciszyca pod adresem Kowary, ul. Jeleniogórska 38. Wątpię, że w ostatnim czasie dokonano zmian przebiegu granicy między Kowarami a Gminą Mysłakowice i te zabytki znalazły się na terenie Gminy Mysłakowice.

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 3772
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Pudelek » 23-03-2020 10:52

Hazmburk pisze:
I nie mieszajmy przysiółka ze wzgórzem. Nazwa Ciszyca obejmuje właśnie te dwa gospodarstwa, a wzgórze obecnie nawet nazywa się inaczej.


ja bym jednak pomieszał, bo przecież historycznie jest to również Ciszyca, skoro wzgórze nosiło kiedyś taką samą nazwę jak przysiółek. Dziś z punktu administracyjnego nie ma to oczywiście żadnego wrażenia, ale dowodzi, iż ktoś mógł kiedyś z jakiegoś powodu tak dziwnie poprowadzić granice gmin.
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Lech
bardzo stary wyga
Posty: 3344
Rejestracja: 08-01-2005 18:39
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Lech » 23-03-2020 11:11

Historycznie Ruhberg (Ciszyca) była związana z miastem Schmideberg (Kowarami). Świadczy o tym fragment wydanego w Poznaniu przewodnika po Karkonoszach z litografiami Karola Mattisa z Kowar. Fragment ten opisuje jakimi drogami można udać się ze Szmidebergu w góry: "Chcąc ze Szmideberga udać się w podróż na góry, można z dwóch ścieżków iedną obrać; iedna prowadźi do przyiemney, o 3/4 mile od miasta odległey wioski Buszvorwerk ku Szteinseifen: druga idźie wzdłuż miasta, koło plantacyów, gdzie Jey Królewiczowska Imci Xiężna pruska Louiza, godna małżónka J.O.Xięcia Radziwiłła latową porą przebywa ..." . Owe plantacya to właśnie rezydecja Radziwiłłów wraz parkiem, wzgórzem i folwarkiem w Ciszycy (wówczas Ruhberg).
Obrazek

Awatar użytkownika
Krzysztof63
wędrowiec
Posty: 382
Rejestracja: 10-08-2013 11:18
Lokalizacja: Świdnica

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Krzysztof63 » 23-03-2020 11:42

Na mapie geoportal360.pl jest tak: graficznie pałac leży na terenie gminy Mysłakowice, ale - działka 020602_1.0001.29 o pow. 3975 m2 należy do obrębu Kowary 1 i należy do gminy Kowary.
https://www.ksiegiwieczyste.pl/search/l ... 3D#results
Jest więc pytanie - czy jest to działka eksterytorialna, czy źle wyrysowana jest granica gmin?
Góry Sowie nie są tym, czym się wydają ...

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1105
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Hazmburk » 23-03-2020 13:07

A w "Urzędowym wykazie nazw miejscowości" (zarówno z 2015 jak i 2012 roku) Ciszyca jest częścią wsi Kostrzyca. Identyfikator TERYT 1063770:

Obrazek

Więc jeśli jakaś zmiana administracyjna miała miejsce (o ile miała), to przed 2012 rokiem.

Żeby było jeszcze śmieszniej, na części map staw na południe od pałacu jest w innej gminie niż pałac, tymczasem istniejące ogrodzenie (obecnie w złym stanie, ale jest) wskazywałoby, że to jedna działka.

Jak widać, różne dokumenty urzędowe są w tym temacie sprzeczne i chyba nie dojdziemy tu na forum, który pokazuje prawdziwe informacje, a który fałszywe. Może to jest temat na jakieś poważniejsze śledztwo dziennikarskie?

A co do wzgórza Radziwiłłówka, to było ono częścią majątku, ale przed wojną. Przy czym wcale nie jest powiedziane, że niemiecka nazwa Ruhberg pierwotnie odnosiła się do wzgórza. Na większości przedwojennych map nazwą tą jest określany zespół pałacowy, a wzgórze jest bezimienne. Tylko na niektórych wzgórze posiada nazwę (taką samą jak pałac - Ruhberg). Może wydawać się to mało logiczne (w końcu w nazwie jest "berg"), ale np. pobliskie przysiółki Gąska i Chaty też nosiły nazwę skonstruowaną w ten sam sposób (Gansberg).

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 3772
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Re: Zapomniana rezydencja u podnóża Karkonoszy (artykuł)

Postautor: Pudelek » 23-03-2020 13:15

Śledztwo śledztwem, ale chyba to zainteresowane gminy powinny wiedzieć, czy dany dom leży na ich terenie. O mieszkańcach nie wspominając :P
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/


Wróć do „Turystyka - pieszo i ogólnie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości