Poniemiecki drogowskaz koło Karpnik

Gdzie jechać? Jak dojść? Co zobaczyć? O turystyce w Sudetach.
Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1008
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Poniemiecki drogowskaz koło Karpnik

Postautor: Hazmburk » 14-10-2014 00:52

Ostatnio natknąłem się na ciekawy drogowskaz na rozdrożu dróg leśnych pomiędzy Bucznikiem i Mrowcem. Właściwie to nie wiem, skąd się tam wziął - wiele razy przejeżdżałem tamtędy na rowerze i go nie widziałem (może został odkopany przy okazji jakichś prac przy drodze?). Obecnie trudno go przeoczyć - drogowskaz leży zwalony pod samotną brzozą w widłach dróg do Łomnicy (po zachodnim stoku Bucznika) i Karpnik (Drogi Królewskiej):

Obrazek

Z bliska ukazuje się cały przekrój dawnego znakowania szlaków:

Obrazek

Strzałka w prawo wskazuje Fischbach (Karpniki), napis po lewej stronie to pewnie końcówka nazwy Lomnitz (Łomnica). Poniżej skróty nazwy Towarzystwa Karkonoskiego (R.G.V.). Ciekawsze są dobrze widoczne romby pod napisami - przykład z późniejszego systemu znakowania szlaków w Sudetach. W lewo kolor czarny wskazywał Jelenią Górę, do której właśnie był przypisany ten kolor. W prawej połówce rombu zapewne znajdował się mniejszy czerwony trójkącik na białym tle, symbolizujący szczyt Skalnika:

Obrazek

Tak więc wiódł tędy szlak z Jeleniej Góry na Skalnik.

Jednak najbardziej zainteresowały mnie wyraźnie widoczne czerwone paski obok rombów. Co to za szlak? Nie słyszałem, żeby tędy prowadził jakiś polski czerwony szlak (GSS?). Na kilku starych mapach, jakie przejrzałem, GSS zawsze prowadzi obecną trasą przez szczyt Mrowca. Czerwony pasek po lewej stronie wygląda przy tym dość nietypowo. Śmiała hipoteza, że może to być jakiś starszy, niemiecki znak, też na razie nie znajduje potwierdzenia - wcześniejsze mapy niemieckie nie pokazują w tym miejscu żadnych szlaków turystycznych. Wiadomo, że przed wprowadzeniem przez RGV znakowania rombowego (co stało się w 1935 roku) funkcjonowały paski - konia z rzędem jednak temu, kto wie, jak wówczas wyglądał taki pasek.

Na pewno nie są to przypadkowe malowidła, gdyż na starym drogowskazie po drugiej stronie rozdroża (w widłach Drogi Królewskiej, obecnie zielonego szlaku do Mysłakowic i drogi do Bukowca) też łatwo da się dostrzec resztki podobnego znaku. Intrygował mnie on już lata temu:

Obrazek

Może ktoś wie, co ten znak oznacza albo ma jakieś sugestie?

Miejmy nadzieję, że drogowskaz nie zniknie nagle, tak jak się pojawił i przynajmniej zostanie postawiony do pionu. Gdy byłem w tym miejscu, akurat przejeżdżał pracownik Straży Leśnej, który - poinformowany o cennym znalezisku - obiecał, że zainteresuje nim leśniczego :)

Awatar użytkownika
pat_ch
tramp
Posty: 14
Rejestracja: 28-09-2013 19:16

Re: Poniemiecki drogowskaz koło Karpnik

Postautor: pat_ch » 16-10-2014 13:32

Takie nowo odkrywane kamienne pamiątki nie zdarzają sie zbyt często, mam nadzieję, że ten drogowskaz zostanie należycie umiejscowiony.

Hazmburk pisze:
Jednak najbardziej zainteresowały mnie wyraźnie widoczne czerwone paski obok rombów. Co to za szlak? Nie słyszałem, żeby tędy prowadził jakiś polski czerwony szlak (GSS?). Na kilku starych mapach, jakie przejrzałem, GSS zawsze prowadzi obecną trasą przez szczyt Mrowca. Czerwony pasek po lewej stronie wygląda przy tym dość nietypowo. Śmiała hipoteza, że może to być jakiś starszy, niemiecki znak, też na razie nie znajduje potwierdzenia - wcześniejsze mapy niemieckie nie pokazują w tym miejscu żadnych szlaków turystycznych. Wiadomo, że przed wprowadzeniem przez RGV znakowania rombowego (co stało się w 1935 roku) funkcjonowały paski - konia z rzędem jednak temu, kto wie, jak wówczas wyglądał taki pasek.



Mapa Karkonoszy (Karte vom Riesengebirge) z 1913 pokazuje przebieg szlaku turystycznego w tym miejscu.
Moze więc ten czerwony pasek na drogowskazach to faktycznie ślad turystyki sprzed wieku?

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Hazmburk
stary wyga
Posty: 1008
Rejestracja: 19-11-2012 21:51

Postautor: Hazmburk » 16-10-2014 19:02

Do tej mapy chyba nie zajrzałem. Jednak ma ona jedną zasadniczą wadę - wszystkie drogi określone terminem "Touristenwege" są na niej oznaczone taką samą czerwoną linią, a więc nic nie wiadomo o kolorze tych szlaków. Co więcej, mogły to być drogi tylko sugerowane jako trasy turystyczne, a w terenie nawet nie oznakowane. Podobną sytuację mamy np. na mapie Rudaw Janowickich i Adrszpachskich Skał wydanej przez Alexandra Köhlera około 1910 roku:

Obrazek

A teraz spójrzmy na nieco późniejszą mapę Karkonoszy, Gór Izerskich i Jesztedzkiego Grzbietu wydaną przez Maxa Leipelta w 1926 roku:

Obrazek

Na mapie widnieje informacja, że zawiera ona "farbig bezeichneten Wanderwege in Gleichfarbige Wiedergabe" (barwą oznaczone szlaki turystyczne w identycznym odwzorowaniu kolorów). Szlaku przez przedmiotowe rozdroże na niej nie ma.

Zwróciło moją uwagę, że na tym rozdrożu znaki szlaku/ów zachowały się w trzech miejscach. Tak jakby wskazywały drogę w trzech różnych kierunkach: do Łomnicy, Karpnik i Mysłakowic lub Bukowca. W Polsce nie stosowało się i nie stosuje trójkierunkowych węzłów szlaków w tym samym kolorze (za wyjątkiem kilku nielicznych przypadków). Jeśli popatrzymy na mapę Leipelta, to widać, że wprawdzie linie oznaczające szlaki są tam w różnych kolorach, ale w okolicy Karpnik, Krogulca i Gruszkowa prawie wszystkie są czerwone. Logicznym dalszym krokiem wydaje się połączenie gęstej wówczas sieci szlaków w Rudawach Janowickich z tymi w okolicach Jeleniej Góry. Jeśli to rzeczywiście jest niemiecki znak, to jego powstanie można datować na okres 1926-1935.

A może po prostu jakiś znakarz bawił się albo trenował na słupkach przy okazji znakowania lub odnawiania Głównego Szlaku Sudeckiego? To też jakaś hipoteza, ale niestety dzisiaj już chyba nie do zweryfikowania.


Wróć do „Turystyka - pieszo i ogólnie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości