Robi się! Magistrala Podsudecka :-)

Technika w Sudetach - zabytkowa jak i całkiem współczesna, ale przede wszystkim kolejowa
Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Robi się! Magistrala Podsudecka :-)

Postautor: Michał » 23-12-2013 04:19

Wreszcie udało mi się osiągnąć cel, nad którym pracowałem od pół roku, tzn wygospodarować pół dnia wolnego w firmie i połączyć z słoneczną pogodą, aby przejść się z aparatem fotograficznym i zobaczyć, co też remontują na Magistrali Podsudeckiej, a konkretnie na odcinku Kędzierzyn Koźle KKA- Koźle Zachodnie KKZ.
Na stacji w Kędzierzynie po 13 latach znowu odżył tor "strzelecki" przy peronie 1, na którym Dolkom pozostawia maszyny i wagony techniczne. Widoczne platformy to fragment pociągu do bezprzęsłowej metody zrywkowo- układkowej torów. Na pracę całego pociągu niestety już się nie załapałem, ale na osłodę, pozostały te cztery wagony.

Obrazek

Prace remontowe dotyczą toru nr 1, i zaczynają się tuż za stacją. W ramach remontu wymieniono nawierzchnię S49 na UIC60, z zastosowaniem materiałów staroużytecznych (szyny z 1985 r), w tym, częsciowo, podkładów ze sprężystym przytwierdzeniem szyn. Tuż za, widocznym na zdjęciu, rozjazdem następuje tzw. szyna przejściowa S49/UIC60.

Obrazek

Oprócz samego toru, rewitalizacji poddano także obiekty inżynieryjne. Tutaj estakada na wysokości Żabieńca, nad torami w stronę Koźla Portu i podg. Kłodnica.

Obrazek

Jak widać, wymieniono izolację bitumiczną wiaduktu.

Obrazek

Wjazd do Koźla Portu (nie wiem, czy jeszcze stacji, czy zdegradowanego już do roli posterunku odgałęźnego).

Obrazek

Przejazd linią towarową KKD- KKP jest , jak widać jest niemożliwy, linia i posterunek Koźle Port KKP są nieczynne. Ale robi się!

Obrazek

Pozostałości stacji towarowej Koźle Port KKP. Oglądajcie dobrze te zdjęcia, bo za kilka lat, w tym miejscu będzie osiedle domków jednorodzinnych, Biedronka, Lidl, i Bóg wie, co jeszcze.

Obrazek

Obrazek

Ekipa Dolkomu właśnie powraca ze składem szutrówek, z których wysypywała tłuczeń do budowy toru.

Obrazek

Linii dalej towarzyszą pozostałości po zlikwidowanej stacji Koźle Port. Ostały się posterunku ruchu KKP2 i KKP3.

Obrazek

Na jednym z nich można dojrzeć napis promujący idee budowy socjalizmu.

Obrazek

Do KKP2 można (jeszcze) wejść, i zobaczyć marmurową tablicę rozdzielczą.

Obrazek

Z nastawni roztacza się widok na okolicę.

Obrazek

W tym miejscu znajdował się służbowy przystanek osobowy, na którym wysiadali kolejarze pracujący na tętniącej dawniej życiem stacji towarowej Koźle Port.

Obrazek

Kędzierzyn- Koźle Przystanek. Widoczne po prawej przyczółki trzeciego wiaduktu, to pozostałości po bocznicy do dawnej Fabryki Papieru i Celulozy Feldmuhle AG (do 1945r, a potem Hurtowni Towarów Importowanych).

Obrazek

Wiadukt nad zabytkowym Kanałem Kłodnickim, który drzewiej umożliwiał bezpośrednią żeglugę z sztolni w Zabrzu do Odry.

Obrazek

Szkoda, że nie udało się ująć jadącego wcześniej pociągu roboczego z szutrówkami po falujących szynach, musiało to zaiście ciekawie wyglądać.

Obrazek

Z toru można dostrzec równie zabytkową, niezamieszkałą i niszczejącą obecnie, willę Dyrektora Przedsiębiorstwa Feldmuhle, Dr. Hansa Gottsteina.

Obrazek

Wiadukt nad ulicą Pocztową. W tle plac po Fabryce Papieru i Celulozy Feldmuhle AG, rozebranej po 2000 r. Szkoda, że obiektów nie otoczono taką estymą, jaką się cieszą zabytki techniki w woj. śląskim.

Obrazek

Miłym natomiast zaskoczeniem jest, że wyremontowano również przepust- tunel po kolejce wąskotorowej, która łączyła dwie części zakładów papierniczych (Feldmuhle - część stanowiąca Fabrykę Spirytusu z dzisiejszą Kofamą).

Obrazek

Wiadukt nad Odrą. Ciekawostką jest, że obecny wiadukt powstał ok. 1922 r, wcześniejszy został wysadzony przez powstańców podczas III Powstania Śląskiego.

Obrazek

W tym miejscu kończyła się na tzw. placu drewna, wspomniana wcześniej, bocznica do Fabryki Papieru i Celulozy. Pozwoliłem sobie na reprodukcję zdjęcia z publikacji Dr. Herberta Probe "Chronik der Papier- und Zellstoffwerke Feldmuchle AG in Cosel- Oderhafen O/S - Kronika Zakładów Papieru i Celulozy w Koźlu Port O/S 1892-1920 Wetzlar 2005"

Obrazek

Robi się!

Obrazek

Zastosowano drewniane poszycie powierzchni wiaduktu, zapewne obawiano się, że stosowane powszechnie poszycie z płyt stalowych lub krat Wema, szybko znalazłoby się w pobliskim skupie złomu.

Obrazek

Podbijarka torowa PT-08 austriackiej firmy Plasser & Theurer w akcji.

Obrazek

Zadaniem podbijarki jest zagęszczenie tłucznia pod podkładami, i uzyskanie odpowiedniej geometrii toru.

Obrazek

Widoczne lemiesze pogrążają się w tłuczeń i w wyniku wibracyjnych ruchów dokonują zagęszczenia materiału skalnego.

Obrazek

Za podbijarką podążą profilarka.

Obrazek

Która dokonuje zewnętrznego profilowania tłucznia.

Obrazek

Nad całością prac czuwają geodeci kolejowi.

Obrazek

To jest najbardziej uniwersalna maszyna torowa. Można nią wykonać większość robót torowych, a w razie potrzeby, nawet zjechać z toru, i pojechać ulicą na zakupy do sklepu :-D

Obrazek

Taka ciekawostka. Semafor, wbrew pozorom, nie dotyczy toru szlakowego , obecnie remontowanego, tylko jest semaforem końcowym dla zarośniętego toru dodatkowego po lewej stronie. Jest to wynik przeprowadzonego przed kilkoma laty uproszczenia układu torowego stacji Kędzierzyn Koźle Zachodnie KKZ, który obejmował likwidację wschodniej głowicy zwrotnicowej i okręgu nastawczego KKZ1.

Obrazek

Dawna nastawnia bocznicowa Centrozłomu.

Obrazek

Kędzierzyn Koźle Zachodnie. Magazyn towarowy i rampa. Ostatni pociąg wjechał tu przed ok. 10-ma laty, były to platformy z blachami z Czech dla stoczni Damen Shipyards.

Obrazek

Stacja w Koźlu doczekała się liftingu graficznego i nowego oświetlenia.

Obrazek

Obrazek

Przyjechał szynobus z Nysy.

Obrazek

Stacja Kędzierzyn Koźle Zachodnie - posterunek KKZ. Posterunek po zamknięciu, uszkodzonego w wyniku powodzi w 1997 r, toru nr 1 do Twardawy, co kilka lat przechodził ewaluację układu torowego i urządzeń srk. Obecny układ dąży do odtworzenia wjazdu na tor nr 1 z obydwóch stron stacji, co przywróciło by dwutorowy charakter linii z pozostawieniem jednotorowego krótkiego odcinka na wiadukcie za stacją.

Obrazek

Obrazek

Napędy mechaniczne zwrotnic zostały zastąpione elektrycznymi.

Obrazek

A mechaniczne dźwignie nastawcze odeszły do śmietnika historii.

Obrazek

Wiadukty za stacją, w kierunku Twardawy (Nysy). Wiadukty po powodzi w 1997 r też mają ciekawą historię. W tym czasie nie było jeszcze wiaduktu żelbetowego. Widoczny most kratownicowy był przesunięty w prawo i znajdował się w ciągu dwutorowej linii do Nysy. Dawniej jeszcze, po lewej stronie przyczółków znajdował się trzeci most kratownicowy, na linii do Baborowa. W wyniku uszkodzeń popowodziowych zamknięto tor nr 1 do Twardawy i tor (jak i cały szlak) do Polskiej Cerekwi, w kierunku do Baborowa. Następnie podjęto decyzję o budowie przeprawy żelbetowej w ciągu toru nr 1, i przęsło dwutorowego mostu kratownicowego przesunięto na przyczółkach w lewo, tak, że znalazł się w ciągu toru nr 2. Po zakończeniu budowy przeprawy żelbetowej, przebudowano układ torowy kierując na nowy most żelbetowy, a stary kratownicowy został wyłączony z użytkowania (jak widać na zdjęciu).

Obrazek

Za wiaduktem, w wyniku aktualnie prowadzonych prac, został zabudowany nowy rozjazd, na którym nastąpi rozgałęzienie na dwa tory w kierunku Twardawy: obecnie czynny nr 2, i nieczynny po powodzi nr 1.

Obrazek

W tym miejscu czeka zatem jeszcze jedna zmiana układu torowego.
Wg materiałów PLK, od sierpnia 2014 r ma nastąpić odbudowa toru nr 1 do Twardawy.

Obrazek

Na koniec rzut okiem na zamkniętą i zlikwidowaną linię do Polskiej Cerekwi.

Obrazek

Obrazek

A na koniec autoportret mojej skromnej osoby :-D

Obrazek
Ostatnio zmieniony 25-12-2013 17:41 przez Michał, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
ecowarrior
stary wyga
Posty: 1008
Rejestracja: 28-10-2007 13:38
Lokalizacja: Zdzieszowice

Postautor: ecowarrior » 24-12-2013 07:15

Przez fotorelację prześwituje prawdziwa pasja Kolejarza! Od razu przypomina się zorganizowany przez Ciebie Sylwester :) Ciekaw jestem co tliło się w głowie robotników gdy obserwowali nieznajomego gościa w kamizelce, który krząta się z poważną miną i co rusz wykonuje foty :D

Awatar użytkownika
wirek
stary wyga
Posty: 1927
Rejestracja: 12-09-2004 21:43
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: wirek » 24-12-2013 07:49

Sie nie ciesz, że cośtam wyremontowali, bo w Malczycach też wyremontowali wiadukt na torach do Ujazdu i co z tego?

Awatar użytkownika
Pudelek
bardzo stary wyga
Posty: 4240
Rejestracja: 12-11-2007 17:06
Lokalizacja: Oberschlesien, Kreis Nikolei / Oppeln

Postautor: Pudelek » 24-12-2013 11:25

ciekawa relacja, nawet dla laika :)

co do estymy do zabytków w woj. śląskim - też bywa z tym różnie. Często jest tak, że ochrona części obiektów idzie w parze z wyburzaniem innych. Najwyraźniej ostatnia wojna i pół wieku komuny było zbyt łaskawe dla architektury, bo trzeba w XXI wieku jeszcze ich poprawiać w kwestii burzenia...
"Szanowny Prezydencie. Błogosławione łono, które Ciebie nosiło i piersi, które ssałeś."

https://picasaweb.google.com/110344506389073663651

http://hanyswpodrozach.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Postautor: Michał » 07-01-2014 22:27

ecowarrior pisze:Ciekaw jestem co tliło się w głowie robotników gdy obserwowali nieznajomego gościa w kamizelce,


Robotnicy, jak robotnicy, ale jak ostatnio wracałem pociągiem z wycieczki rowerowej, a byłem w kamizelce SIK, to mi chcieli sprzedać bilet ze zniżka dla kolejarzy :lol:

gar
stary wyga
Posty: 1514
Rejestracja: 29-01-2006 16:14
Lokalizacja: Ruda Śląska

Postautor: gar » 08-01-2014 17:55

Michał pisze: ostatnio wracałem pociągiem z wycieczki rowerowej, a byłem w kamizelce SIK, to mi chcieli sprzedać bilet ze zniżka dla kolejarzy :lol:

I nie skorzystałeś :?: :twisted:
Wszystko co piękne jest przemija, wszystko co piękne jest zostaje ...

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Postautor: Michał » 05-04-2014 00:34

Prace zostały zakończone, po torze jeżdżą już pociągi :-)


Awatar użytkownika
voi-vod
obieżyświat
Posty: 693
Rejestracja: 22-09-2008 22:25
Lokalizacja: Sobótka

Re: Robi się! Magistrala Podsudecka :-)

Postautor: voi-vod » 07-04-2014 18:02

Michał pisze:Zastosowano drewniane poszycie powierzchni wiaduktu, zapewne obawiano się, że stosowane powszechnie poszycie z płyt stalowych lub krat Wema, szybko znalazłoby się w pobliskim skupie złomu.


Poszycie drewniane uleci z dymem przez kominy pobliskich domów następnej zimy.
"Nie dyskutuj z debilem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem"

"Lepiej jest milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości."

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Postautor: Michał » 07-04-2014 21:38

To jest dobre :-) :

BUS PR
66302
Opole Gł 10:10
Kędzierzyn-Koźle 10:54
Racławice Śląskie 11:48

kursuje 7 VI;

Awatar użytkownika
Michał
Moderator
Posty: 2050
Rejestracja: 15-12-2007 02:18
Lokalizacja: Kędzierzyn Koźle

Re: Robi się! Magistrala Podsudecka :-)

Postautor: Michał » 10-06-2014 01:30

Michał pisze:
Wjazd do Koźla Portu (nie wiem, czy jeszcze stacji, czy zdegradowanego już do roli posterunku odgałęźnego).



Zdegradowanego do zrówniania z ziemią. Tak jak kiedyś przewidywałem, na głowicy rozjazdowej KKP/linia do Nysy zainstalowano elektryczne napędy rozjazdów, postawiono kamerę, i wprowadzono zdalne sterowanie z podg. Żabieniec. I to było ostatnie tchnienie stacji Koźle Port.


Wróć do „Sekcja Industrialno-Kolejowa”